Page 38 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 38
edilmesi, söz konusu inceliklerin hayata
geçirilmesi için kritik ve elzem bir tutum
olacaktı. Urmevî’nin felsefe ve İslam hukuku
alanındaki uzmanlığı ile hem Arapça hem de
Farsça’daki yetkinliği, potansiyel bir idareci
ve diplomat olarak cazibesini daha da artırmış
olmalıdır. Urmevî’nin ilk büyük siyasî faaliyeti
Eyyûbîler döneminde, özellikle de siyasî
stratejileri, askerî seferleri kadar önemli olan
bir hükümdar, el-Melikü’s-Sâlih Necmeddîn’in
saltanatı esnasında gerçekleşmiştir. Parçalanmış
ve çoğu zaman istikrarsız bir alana hükmeden
Eyyûbîler, siyasî meseleleri yönetmek ve
yönlendirmek için yetenekli bürokratlara
ihtiyaç duyuyordu. Bu nedenle Urmevî’ye bazı
diplomatik görevler verildi. Zira Urmevî bu
anlamda güvenilir bir şahsiyet ve uygun bir
namzet olarak görülmüş olmalıdır.
Eyyûbî hükümdarları, Haçlı mevkidaşlarıyla
aralarındaki hassas güç dengesini idare
edebilecek yetenekli bir müzakereciye ihtiyaç
duyuyordu. Urmevî’nin Müslümanlar ile
gayrimüslim gruplar arasında arabuluculuk
yapma kabiliyeti onu çok değerli kılıyordu.
Onun bu dönemdeki katkıları, geçici barışın
sağlanmasında ve Eyyûbî hanedanının, Levant
(Doğu Akdeniz)coğrafyasındaki kilit bölgeler
II. Frederick’in şahinle Bu durum aslında siyasî kariyerinin de üzerinde tesis edilen kontrolünün devam
tasvir edildiği minyatür başlangıcını oluşturmuştur denilebilir. etmesinde etkili olmuştur denilebilir. Urmevî’nin
(De Arte Venandi cum Urmevî’nin dönemindeki siyasî ortama Haçlı bu dönemde en dikkat çekici diplomatik
Avibus, Biblioteca
Vaticana, Pal.lat1071). Seferleri, Moğol İstilası ve İslam dünyasındaki görevlerinden birisi Almanya ve Sicilya
iç çekişmeler, söz gelimi Eyyûbî ve Selçuklu İmparatoru II. Frederick’in (ö. 1250) sarayındaki
hanedanlarının inhitatı gibi büyük siyasî olaylar elçiliğidir. Urmevî’nin kendi eseri olan Letâifü’l-
damgasını vurdu. Bu siyasî olayların neticesinde Hikme’de anlattığı şu hikâyenin kaynağı, büyük
oluşan karmaşa ortamı sadece askerî güç bir ihtimalle elçiliği sırasında yaşadığı kendi
değil, aynı zamanda diplomatik incelik de tecrübesidir:
gerektiriyordu. O dönemde özellikle İslam Kahire [Eyyûbî] Devleti’nin elçilerinden biri,
devletlerinin, hayatta kalmak için Urmevî gibi Melik Salih Eyyûb b. Muhammed (Allah onu
bu inceliğe vakıf entelektüellere ihtiyaçları rahmetiyle kuşatsın, Efendimiz Sultanımıza da
vardı. Zira böylesi entelektüellerin istihdam
36