Page 43 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 43

URMEVÎ VE ŞÂRİHLERİNE GÖRE

             TABİÎ KÜLLÎNİN DIŞ DÜNYADA

             VARLIĞI SORUNU







             ÖMER TÜRKER







             İslam düşünce tarihinde tümeller sorununu   verir. Birden çok şeye nispet edilebilir
             hemen her dönemde gündemde olmuştur.        olma, zihindeki anlama yani aklî anlama
             Fakat İbn Sînâ’nın (ö.428/1037) varlık-     iliştiğinden bu aklî anlama, aklî küllî adı
             mahiyet ayrımı ile zihnî varlık görüşlerinin   verilir. Aslında aklî küllî yukarıda belirtildiği
             ayrıntılı müzakerelere konu olduğu          üzere tek bir zihindeki tek bir anlamdır ama
             Fahreddin er-Râzî (ö.606/1210) ve sonrasında  mantıkî tümellik ona iliştiğinden aklî tümel
             tümeller sorununun nazarî tartışmaların     haline gelir. Zihin bu anlam hakkındaki
             merkezine yerleştiği söylenebilir. Kuşkusuz   itibarını derinleştirerek dıştaki fertlerden
             tümeller başlığı altında tartışılan pek çok alt   de zihindeki bulunuştan da bağımsız olarak
             mesele vardır. Bunlar arasında İslam düşünce  salt insan olması bakımından insan anlamını
             tarihine damgasını vuran temel mesele,      düşünebilmektedir. İşte bu kendinde insan
             tümelin dışta varlığı meselesidir. Buna göre   anlamına tabiî küllî adı verilmektedir.
             dış dünyada, mesela “insan” adını verdiğimiz   Mantıkî küllînin açıklaması hakkında
             fertler vardır. Biz bu fertlerin -ne iseler o   İbn Sînâ sonrasında yaşayan düşünürlerin
             olmalarını sağlayan hususiyetlerini ayrıştırıp-   icma ettiği söylenebilir. Aklî küllînin
             ferdiyetlerini oluşturan şahsî özelliklerini   açıklamasında da bir kısım ihtilaflar
             dışarıda bıraktığımızda zihnimizde bir      bulunmaktadır. Fakat ihtilaflar, söz konusu
             insan kavramı oluşmaktadır. Her birimizin   aklî anlamında dış dünyada var olan fertlerde
             zihni aslında bireysel bir zihin olduğundan   bulunup bulunmadığı sorusunda derinleşir.
             zihinlerimizde bulunan insan kavramı, tek   Özellikle Fahreddin er-Râzî Şerhu’l-İşârât’ta
             bir zihinde tek bir anlam olarak vardır.    tabiî küllînin dışta varlığı meselesini ayrıntılı
             Fakat bu anlam, dış dünyadaki fertlerden    bir şekilde tartışmıştır. Ondan sonra yaşayan
             soyutlanarak zihne alındığından soyut ve    düşünürler ise bilhassa onun gündeme
             aklîdir.                                    getirdiği sorular etrafında tartışmaları
             Aklî olan bu anlam, dıştaki fertlerine      derinleştirmişlerdir.
             tamamına nispet edilebilme özelliğine       Burada tartışmanın dayanak noktası ise aklî
             sahiptir. Mantıkçılar bu nispet edilebilmeye   anlamın dış dünyadaki fertlere nispetinin
             yani zihindeki anlamın birden çok şey       mümkün kılan şeyin tam olarak ne olduğu
             arasında ortak olmasına mantıkî küllî adını   sorudur. Buna göre aklî tümel, dış dünyada







                                                        41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48