Page 219 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 219

SADREDDİN-İ KONEVÎ’NİN TALEBESİ MÜEYYEDÜ’D-DÎN-İ CENDÎ’NİN
                 “NEFHATÜ’R-RÛH VE TUHFETÜ’L-

                 FÜTÛH”UNDA İNSAN


                 SEFER SOLMAZ







                 Bu çalışmada Sadreddin-i                    olabileceği ifade edilmektedir. Hayatı ile
                 Konevî’nin talebelerinden birisi olan       ilgili bilgiler kitaplarında geçen malumatla
                 Müeyyedüddîn-i Cendî’nin Nefhatü’r-         sınırlıdır. Dolayısıyla ailesi ve hayatının ilk
                 rûh ve tuhfetü’l-fütûh adlı eserinin birinci   dönemleri ile ilgili yeterli bilgi söz konusu
                 bölümünün ikinci faslında “insan”           değildir. Özellikle Cendî, Nefhatü’r-
                 ile ilgili verilen bazı bilgilere dikkat    rûh ve Tuhfetü’l-fütûh adlı eserinde,
                 çekilmeye ve bunların altları çizilmeye     hayatının tasavvufa intisap etmesinden
                 çalışılmıştır. Ancak burada verilen         sonraki dönemiyle ilgili bazı bilgilere
                 bütün bilgileri ele almak bu çalışmanın     rastlanmaktadır. Buna göre ilk eğitimini
                 sınırlarını aşacağı için insan ile ilgili   alim bir şahsiyet olan babasından
                 önemli görülen bazı hususlar üzerinde       alır. Cendî’nin tasavvufa temayülüne
                 durulmuştur. Temel teşkil etmesi için       babasının karşı çıkması üzerine daha
                 önce kısaca Cendî ve eserleri hakkında      önce vefat eden annesinin mirasını
                 bilgi verilecek sonra konu ele alınacaktır.  babasına ve mihrine karşılık olmak üzere
                                                             hanımına büyük miktarda altın bağışlar.
                                                             Dünya nimetlerini terk edip Allah’a
                 Müeyyedüddîn-i Cendî’nin Hayatı             yönelmek isteyen Cendî hacca gitmek
                 ve Eserleri                                 amacıyla Cend’den ayrılır. Hac ibadetini

                 Müeyyedüddîn-i Cendî, Fahruddîn-i           îfâ ettikten sonra Konya’ya gelen Cendî,
                 Irâkî ve Saîdüddîn-i Fergânî ile birlikte   burada karşılaştığı Sadreddin-i Konevî’nin
                 Sadreddin-i Konevî’nin üç önemli            sohbetlerine devam eder Bu esnada aynı
                 talebesinden birisidir. Tam adı Ebû         zamanda Konevî’ye intisap ederek sülûka
                 Abdillâh Müeyyidüddîn b. Mahmûd b.          dâhil olur ve ona 10 sene hizmet eder.
                 Sa‘îd el-Cendî’dir. Bugün Kazakistan        Buna göre Konevî’nin 1274 yılında vefat
                 sınırlarında bulunan ve onuncu yüzyılda     ettiği göz önüne alındığında Cendî’nin
                 bir uç şehri olarak kabul edilen Cend       1264 yılında Konya’ya geldiği sonucuna
                 şehrinde dünyaya geldi. Doğum tarihi        ulaşılmaktadır.
                 kesin olarak bilinmemekle birlikte on       Konevî Hankâhı’nda sülûkünü
                 üçüncü yüzyılın ilk çeyreğinde doğmuş       tamamlayan Cendî, şeyhi Konevî’nin




                 Nefhatü’r-rûh ve tuhfetü’l-fütûh, Müeyyid b. Mahmud b. Saîd es-Sûfî (1439-13)

                                                            217
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224