Page 221 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 221

Risâle fi’l-Kazâve’l-kader, el-Kasîdetü’l-  sekiz alt başlıktan müteşekkildir.
                 gaybiyye, Kitâb-ı Nüketi’l-Işk şeklinde
                 saymak mümkündür.
                                                             Nefhatü’r-rûh ve tuhfetü’l-fütûh’ta
                                                             İnsan ve Özellikleri
                 Nefhatü’r-rûh ve Tuhfetü’l-fütûh            Cendî, faslın hemen başında
                 Belirtildiği gibi müellifin muhtemelen      insanoğlunun önemli bir özelliğine
                 Pervaneoğulları’na mensup ancak             dikkat çekmekte ve insanın bütün
                 ismi bilinmeyen bir hanım sultanın          mevcudâtın çekirdeği, özü, özeti
                 isteği üzerine Sinop’ta kaleme aldığı       olduğunu belirtmektedir. Bu durumu
                 Nefhatü’r-rûh ve tuhfetü’l-fütûh adlı       da “Zira âlemlerden hiçbir âlem, cinslerden
                 bir eseri vardır. Bir tasavvuf ve ahlâk     hiçbir cins, nev’ilerden hiçbir nevi yoktur
                 kitabı olan bu eser; önsöz, giriş ve iki    ki onun bir misali ve nümûnesi insanın
                 kısımdan (bölüm) oluşmaktadır. Her iki      kâmil neş’etinde bulunmasın.” şeklinde dile
                 kısım da ikişer asıla (fasıl) ayrılmıştır.   getirmektedir. Gerçekten de burada
                 Birinci bölüm “Temel Dînî Bilgiler ve       müellif, her âlemin, her cins ve türün
                 Faydalı Mârifetlere Dair” genel başlığını   tam bir örneğinin insan varlığında
                 taşımaktadır. Birinci faslın konu başlığı   bulunduğunu ifade etmektedir. Cendî,
                 “Mârifetullah Hakkında” şeklindedir.        Allahu Teâlâ’nın Kur’ân-ı Kerîm’de
                 Bu fasıl beş tane alt başlıktan meydana     “Muhakkak ki göklerin ve yerin yaratılışı
                 gelmiştir. İkinci faslın konu başlığına ise   insanların yaratılışından daha büyüktür.”(7/
                 “İnsan-ı Kâmil’in Mahiyeti Hakkında”        A’raf, 187) buyurduğuna işaret ederek
                 adı verilmiştir. Buradaki beş alt başlık;   esas görünüş ve madde olarak yerlerin
                 “İnsanın İki Ana Cevherden Meydana          yapısı, yaratılışının insana göre çok
                 Gelmesi; Ruh ve Bedenin Mahiyeti”,          çok büyük olduğunu ancak âlemin
                 “Âlem-i Emir ve Âlem-i Halk’ın Hak          görünüşünün büyük olmasına rağmen,
                 Teâlâ’nın İsim ve Sıfatlarının Mezâhiri     bütün âlemi toplayıcılık (Ehadiyyet-i
                 Olması”, “İnsanın Dereceleri”,              cem’) özelliğinin sadece insana
                 “İnsanlardan Bir Kısmının Vahşi             verildiğini bundan dolayı insanın dış
                 Hayvanlar Gibi Olması” ve “Kutublar ve      âlemden daha değerli ve yüce olduğunu
                 Sınıfları” adları ile sıralanmaktadır.      söylemektedir. Bunun delilini de şöyle

                 İkinci bölümün genel başlığı “Tarikat       dile getirmektedir: “Eğer âlem insansız
                 Erbâbının Amelleri ve Tahkik Ashabının      surette olsaydı, pek olgun ve pek değerli olan
                 Ahvâline Dair” biçimindedir. Bu             bir parçadan mahrum kaldığı için gerçekte
                 bölümün birinci faslının başlığı            tamam olmayacaktı. Fakat âlem olmadan
                 “Amellerin İncelenmesi” adını taşıyıp       sadece insan-ı kâmil mevcud olsaydı, âlemin
                 on beş alt başlıktan oluşmaktadır.          bütününün ve zât-ı ilâhî’nin isimlerinin
                 İkinci faslının başlığı ise “Hakiki Vuslat   ve Rabbânî sıfatlarının hepsinin sırrına
                 Yolunun Esrârı” adını almıştır. Bu fasıl da   tam anlamıyla mazhar olarak kıyamını
                                                             sağlayabilirdi.”








                                                            219
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226