Page 227 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 227

Hakk’ın dışındakilere itibar etmeksizin ve   Aslında bu ikili ayırım pek belirgin olmasa da
                 O’ndan gayri şeylerden kat-ı nazar ederek   Konevî’de de vardır. Zira o, İ‘câzü’l-beyân’da
                 Zât’ın mülâhazasından ibarettir. Buna bazı   şöyle demektedir: 6
                 sûfîler “Hazret-i Gaybü’l-Gayb, Abtanü Külli   Hüviyyetten ibaret olan Gayb-ı Mutlak ile
                 Bâtın ve Hüviyyet-i Mutlaka” isimlerini     Ahadiyyet özelliğindeki bu ismî ta‘ayyün
                 de vermişlerdir. Fakat esasında Hazret-i    arasında, bu ta‘ayyünün kendisinden başka
                 Hüviyyet her türlü düşünceden, hayâlden,    hiçbir fark yoktur. Aynı şekilde, bu gaybda
                 vehimden ve idrâkten uzaktır. O’nun için    hiçbir şeyin ta‘ayyün ve vücûdî bir çokluğu
                 hiçbir ibâre ve işaret yeterli değildir. O’nun   yoktur.
                 tecellî ve ta‘ayyünleri ifâdeye sığmaz. Zât
                 ve Hüviyyet lafızlarını kullanmamız dilin   Yine Konevî eserinin başka bir yerinde,
                 yetersizliğindendir; yoksa O’na herhangi bir   “Gayb-ı Mutlak ve Berzah-ı Evvel”
                 isim, lâkab veya harfle hitap aslında uygun   kavramlarının ne anlama geldiğini açıklarken,
                 değildir.                                   Hüviyyet ile Ahadiyyet arasında bir ayrım
                                                             yapıyor gibi görünmektedir. 7
                 Harezmî’ye göre Hazret-i Ahadiyyet ise
                 O’nun dışındaki her şeyden kat-ı nazar etmek  Daha sonra Harezmî, Konevî’ye atıfta
                 şartıyla Zât’ın mülâhazasından ibarettir.   bulunarak biraz önceki ikili tasnifini daha
                 Bu mertebeye Ahadiyyet denilmesi bir        da geliştirir. Bilindiği üzere Konevî gayb
                 sebebe dayanmaktadır: Kesret O’nda helâk    âlemini genel olarak iki kısma ayırmaktadır:
                 ve yok olmuştur. O’nun hükümleri vahdet     “Gayb-ı Hakîkî ve Gayb-ı İzâfî.” Gayb-ı İzâfî,
                 saltanatının zuhûrunun örtüsü altında       hükmünün tafsîli ortaya çıkan gaybdır. Gayb-ı
                 gizlidir. Hazret-i Ahadiyyet’e “İlm-i Mutlak,   Hakîkî ise Hakk’ın Zât’ının ve Hüviyyet’inin
                 Hazret-i Vücûd, Hazret-i Cem‘ ve Mertebe-i   mertebesidir. Allah’ın hakîkatini kendisinden
                 Amâ” da demişlerdir. Harezmî, bu hazretin   başka hiç kimsenin ilmi ihâta edemez. Çünkü
                 farklı isimler almasının sebeplerini de bize   O’nun hakkında belirli bir hüküm ta’ayyün
                 açıklamaktadır. Buna göre, nazar sahiplerinin   etmediği gibi, O hiçbir vasıf ile sınırlanmaz,
                 gözleri ve fikir sahiplerinin basiretleri bu   belirlenmez ve sonsuzdur. Dolayısıyla akıl
                 hazreti idrâkten âciz ve kör olduğu için    O’nu kavrayamaz. Bu gayb hakkındaki bilgi
                 “Amâ”; bütün hakîkatler ve mâhiyetler O’nun   de icmâlî bir bilgidir. Bu bilgi en yüce keşif ve
                                                                                         8
                 zâtıyla var olduğu için “Hakîkatü’l-Hakâyık”;   ilâhî tarif ile meydana gelmiştir.  Harezmî’nin
                 isim ve sıfatların hâkimiyeti ve hakîkat ve   Hazret-i Hüviyyet ve Hazret-i Ahadiyyet
                 mâhiyetlerin kaynağı O’nda olduğu için de   adını verdiği iki mertebe hakîkî gayb sahasına
                 “Cem‘u’l-Cem‘” adı uygun görülmüştür. 5     girmektedir. Gayb-ı İzâfî ise Hazret-i




                 5 Kemâleddîn Hüseyin-i Hârezmî, Cevâhiru’l-esrâr ve zevâhiru’l-envâr, haz. Muhammed Cevâd Şerîat, İntişârât-ı Esâtîr, Tahran
                 1384, I, 129-130.
                 6 Konevî, Fâtiha Suresi Tefsiri, s. 159.
                 7 Konevî, Fâtiha Suresi Tefsiri, s. 83-84.
                 8 Konevî, Fâtiha Suresi Tefsiri, s. 156-157.







                                                            225
   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232