Page 265 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 265

müşâhede arasında da hiçbir münasebet       tenzih deizme, sadece yakınlık ve teşbih
                 yoktur.” 36                                 de politeizme yol açabilir. Konevî’ye bu,
                                                             Hakk’ı eksik ve sadece bir veya birkaç
                 Konevî’ye göre “Hakk’ın hakikatinin
                 bilinemeyeceğinde görüş birliği vardır.     yönden tanımak mânasına gelmektedir.
                 Zâtı açısından Hak ile yaratıkları arasında   Hakk’ın âleme yakınlığı ve âlem ve insanla
                 bir ilişki olmadığı için başkasının ilmi    beraberliğiyle ilgili âyetler, tenzihle
                 Hakk’ın hakikatini ihata edemez. Hak        okunduğunda kişinin Hak Teâlâ hakkında
                 ile yaratıkları arasında bir açıdan bir     sıhhatli bir inanç ve düşünceye ulaşacağı
                 ilişki olsaydı Hak o açıdan yaratıklarına   beklenebilir.
                 benzemiş, bunun dışındaki noktalardan ise
                 onlardan farklılaşırdı. Hak ile yaratıkları   Kaynaklar
                 arasında ortaklığı temin eden yön, farklılık
                 yönünden başka bir şeydir. Bu durumda       Sadreddin Konevî, Esmâ-i Hüsnâ Şerhi (çev.
                 ise müstağnîlik ve mutlak birlik[le] çelişen   Ekrem Demirli), Kapı Yay., İstanbul 2014.
                 yoksunluk ve imkâna neden olan bileşiklik   Sadreddin Konevi, Fâtiha Suresi Tefsiri (çev.
                 ortaya çıkardı. Ayrıca halk da bizzat       Ekrem Demirli), İz Yay., İstanbul 2009.
                 mümkün ve yaratılmış olmasına rağmen        Sadreddin Konevî, Fusûsu’l-Hikem’in Sırları (çev.
                 bir açıdan Hakk’a benzemiş olurdu. Çünkü    Ekrem Demirli), Kapı Yay., İstanbul 2015.
                 bir şey başka bir şeye benzerse o şey de
                 zorunlu olarak kendisine benzer. Bir olan   Sadreddin Konevî, İlahi Nefhalar (çev. Ekrem
                 Hak, bütün bunlardan ve kendisine layık     Demirli), Kapı Yay., İstanbul 2015.
                 olmayan şeylerden münezzehtir. ‘Hakk’ın     SadreddinKonevî, Kırk Hadis Şerhi ve Tercümesi
                 benzeri yoktur.’ (Şûrâ, 42/11). Bu doğru    (Tahkik ve Tercüme: H. Kâmil Yılmaz),
                 olmakla birlikte Hakk’ın yaratıklarında     MEBKAM, İstanbul 2010.
                 tesirinin bulunduğunda ise kuşku yoktur.” 37  Sadreddin Konevî, Tasavvuf Metafiziği(çev.
                 Son cümle söylenmediği zaman Hakk’ı         Ekrem Demirli), İz Yay., İstanbul 2009.
                 tamamen âlemden uzaklaştırmak ve insan      Sadreddin Konevî, Vahdet-i Vücûd ve Esasları(çev.
                 için inanç alanının dışına itmek gibi bir   Ekrem Demirli), İz Yay., İstanbul 2004.
                 sonuç doğabilir. Onun için ilâhî yakınlık ve
                 irtibat ile tenzih bir bütünlük içerisinde ele
                 alındığında faydalı bir sonuca vardırır.

                 Sonuç olarak, Konevî bir yandan Hakk’ı
                 tenzih ederken diğer taraftan Hakk’ın
                 âlemle olan irtibatını koparmamaya çok
                 dikkat etmektedir. İlgili âyetlere yaptığı
                 yorumlarda bunu yeterince görmek
                 mümkündür. Diğer türlü, sadece ve saf

                 36 Konevî, İlahi Nefhalar, s. 180-181.
                 37 Konevî, Fâtiha Suresi Tefsiri, s. 64-65.







                                                            263
   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270