Page 286 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 286

da Konevî diğerlerine göre önceliğini      da ister güneşte, ister bir lambada, isterse
                                       ortaya koymuştur. Tûsî, Konevî’nin mânevî   de kor halinde parlayan bir ateşte ortaya
                                       müritlerinden beklenebilecek, ancak        çıksın ışıktır. Derecelenme kavramı Molla
                                       çağın en büyük filozofu ve en güçlü siyasî   Sadra’nın felsefesinin temel dayanaklarından
                                       figürlerinden olan birinden gelmesi şaşırtıcı   biri haline gelir, ancak İbnü’l-Arabî’nin
                                       bulunacak övgü dolu bir dille Konevî’yi ve   okulunun üyeleri bunu tartışmazlar ve
                                       onun mânevî kazanımlarını över. Risâleyi ve   Konevî’nin son risâlesine bakılırsa bunu
                                       soruları gönderdiği için Konevî’ye teşekkür   ciddi bir argüman olarak görmezler. Yine
                                       eder ve eklediği cevapların tatmin edici   ilk cevabında Tûsî, Konevî’nin İbn Sînâ’dan
                                       olmama ihtimaline karşı başta özür diler.   yaptığı alıntıları yorumlayarak Konevî’nin
                                       Ardından Konevî’nin tasavvuf hakkındaki    onu yanlış yorumladığını ve İbn Sînâ’nın
                                       derin bilgisini gösteren ikinci risâlesi   insanın aklıyla eşyanın hakikatlerinin
                                       hakkındaki izlenimlerini kaydeder. Sözleri   bilgisine ulaşamayacağını söylemek
                                       biraz eleştireldir ve Konevî’nin, bu eseri   istemediğini iddia eder.
                                       yeni başlayanlar ve orta düzeydeki üstatlar   İkinci soruya cevap verirken Tûsî,
                                       için vazıh bir şekilde yazdığını fakat eserin   Konevî’nin kendi görüşü olarak tasvir
                                       Konevî’nin kendi mânevî hünerlerini        ettiği tutum karşısında şaşkınlığını ifade
                                       yansıtmadığını belirtmeyi gerekli bulur.   eder. Bunun Mu’tezile’nin görüşlerine
                                                                                  benzediğini belirtir. Tûsî’nin itirazlarının
                                                                                  bir sonucu olarak Konevî, son risâlesinin
                                       5. Tûsî’nin cevapları
                                                                                  önemli bir kısmını (İbnü’l-Arabî ve
                                       Tûsî, Konevî’nin eserinin ilk yarısını överek   takipçilerinin genellikle a’yân-ı sâbite
                                       başlar. “Onu gerçek arzularım için bir araç   olarak adlandırdıkları) mâhiyetler
                                       ve yakîne ermeye dair ümitlerim için bir   hakkındaki konumunu netleştirmeye ve
                                       vesile kıldım.” der. Ardından Konevî’nin   bunun Mu’tezile’den neden farklı olduğunu
                                       sorularının her birine cevap vermeye       açıklamaya ayırır.
                                       devam eder. Bu cevapları detaylandırmak
                                       bu makalenin kapsamı dışında olduğundan    Dördüncü soruyu cevaplarken Tûsî bilimsel
                                       -özellikle de sorular açık olması için,    eğilimlerini ortaya koyar, zira matematiksel
                                       gerekenden çok daha fazla özetlendiğinden-   bir üslup ve örnek kullanarak “Bir’den
                                       Tûsî’nin eserinde göze çarpan birkaç       ancak Bir çıkar.” aksiyomuyla çelişmeksizin
                                       noktaya değinmekle yetineceğim. Varlığın   çokluğun Bir’den nasıl çıktığını açıklar.
                                       gerçekliğini tartışırken Tûsî, “derecelenme”   Ayrıca Meşşâîlerin Tanrı’nın tikelleri
                                       (teşkik) kavramına başvurarak Konevî       bildiğini inkâr ettikleri şeklindeki yaygın
                                       tarafından sıralanan tuzaklardan kaçınmaya   görüşü de reddeder ve onların konumunun
                                       çalışır; bu, varlığın ışık gibi farklı     Tanrı’nın her şeyi bilmesini icap ettirdiğini
                                       gerçekliklerle farklı derecelerde ilişkili   kanıtlamaya çalışır.
                                       olduğu gerçeğidir. Her durumda hâlâ
                                       “varlık”tan söz edebiliriz, ancak hepsinde
                                       gücü ve derecesi farklıdır. Aynı şekilde ışık








                                                                              284
   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291