Page 285 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 285

yönetme biçimine ilişkin ne söylenebilir?   Sonsuz bir sebep-sonuç dizisinin nihaî bir
                 Tek bir anda çok sayıda bedeni ve dışsal    sınıra kadar geriye gitmesi sorunu.
                 formu yönetebilmesinin imkânsızlığını ya    Varlıklar arasındaki ilişkiler insanın gözünde
                 da bazı ruhların mevcut düzlemde bilgi      sonsuzdur ve ancak Tanrı’nın bilgisine göre
                 ve çalışmalar sonucunda elde edilen bir     sonlu olması gerekir. Böyleyken sonludan
                 yetkinlikle böyle bir makama erişmesinin    sonsuz olan nasıl türeyebilir?
                 imkânsızlığını gösteren herhangi bir kanıt
                 var mıdır? Ruhun varlığının bedensel yapıdan  Cevher, niteliklerinden birinin
                 sonra geldiğini ve yapıya uygun olarak      nefyedilmesiyle nefyedilmiş olmaz, ancak
                 dengelendiğini mi yoksa ruhun bedenden      ısı ateşten nefyedilirse ateş nefyedilmiş
                 önce var olduğunu ve farklılaştığını mı     olur. Aklın görüşüne göre ne madde ne de
                 savunuyorsunuz? Her iki durumda da, şimdi   suret bölünebilir. Öyleyse nasıl olur da suret
                 bildiği her şeyin bilgisine sahipti de, bedene   madde içinde cisimleştiğinde ve ikisi bir
                 bağlılığı nedeniyle bunları unuttu mu? Yoksa   beden oluşturduğunda bölünebilirler?
                 her türlü bilgi ve nitelikten yoksun muydu?
                 Ya da tümelleri biliyor ama tikelleri bilmiyor
                 muydu?                                      3. “Hasta bir göğüsten gelen balgam ve
                                                             şükredenin hediyesi” (nefsetü’l-masdûr ve
                 Bir dizi sorudan oluşan başka bir soru:     tuhfetü’ş-şekûr)
                 Dünyada insan türünün yok olmayacağını
                 hangi kanıt gösterebilir? Gök cisimlerinin   Bu kısım, yazışmaların tamamlayıcı bir
                 özellikleri nedeniyle değil de Allah        parçasını oluşturmaz. Konevî’nin risâlenin
                 tarafından bilinen bazı ilâhî şeyler        başında yazdığı gibi, “Rab ile mülk ve
                 nedeniyle yok olması mümkün değil midir?    cemâl makamlarını kapsayan hal suretinde
                 Semâvî güçlerin (el-kuvvetü’l-felekiyye)    konuştuğu” (yaklaşık 30 sayfalık) uzun bir
                 sonsuzluğunun ve değişime ve bozulmaya      duadan oluşur. İkinci mektubunda (6. kısım)
                 uğramadıklarının delili nedir? Gök          bu eserin müritlerinden biri tarafından
                 cisimlerinin tabiatın özelliklerinden ve    kendisinden habersiz olarak Tûsî’ye
                 niteliklerinden uzak olduğuna dair ne gibi   gönderildiğini ve mektubuna ve ilk risâlesine
                 bir delile sahipsiniz?                      eşlik etmesi için yazılmadığını açıkça
                                                             belirtir.
                 Soru: Ruh, yaşamı boyunca bedene
                 ya da doğanın özelliklerine bağlılığını
                 koparamadığına göre, ruhsal acıları ve      İkinci Kısım
                 sevinçleri nasıl tecrübe edebilir? Aynı
                 şekilde, Tanrı’ya atfedilen mutluluğun doğası   4. Tûsî’nin mektubu
                 nedir?                                      Tûsî, yazışmayı başlattığı için Konevî’ye
                 Soru: Tanrı’dan çıkan feyzin hakikati nedir?  içtenlikle teşekkür eder, zira kendisi de uzun
                                                             zamandır Konevî’yle tanışmayı arzulamış
                 Ne kanıtlanabilen ne de çürütülebilen       ve hatta ona yazmaya karar vermiştir,
                 münferit sorular arasında şunlar da vardır:  ancak diğer alanlarda olduğu gibi burada









                                                            283
   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290