Page 282 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 282

yazıları  kaleydoskopik bir çeşitlilikte,   şekilde yazmaya, öğretmeye ve Meraga’daki
                                             25
                                       sayısız sembol, imge ve rasyonel burhan    gözlemevinde deneyler yapmaya zaman
                                       gibi türlerin görüntüsü altında şunu ileri   buldu. Konevî entelektüel sûfîliğin
                                       sürer: keşf sadece insanı mânevî esenliğe   mükemmel bir örneğiydi; Tûsî ise rasyonel,
                                       ulaştırdığı için değil aynı zamanda rasyonel   sistematik bir filozof olmasının yanı sıra bir
                                       ve zihinsel yetilerindeki tüm potansiyeli   kelâmcı, matematikçi, astronom ve sûfîlerin
                                       gerçekleştirmesini sağladığı için de akıldan   sırları hakkında bilgisiz olmayan biriydi. 27
                                       üstündür. Bu iddiaları sebebiyle İbnü’l-Arabî   Bu iki şahsiyetin kişiliklerinde tasavvuf ve
                                       “keşf kutbu” olarak kabul edilebilir.      Meşşâî felsefe arasında bir yakınlaşmanın
                                       İbnü’l-Arabî’nin en önemli öğrencisi ve    başlangıcını zaten görüyoruz. Konevî’nin son
                                       takipçisi, yazıları İbnü’l-Arabî’nin sonraki   derece aklî açıklama tarzı, onun üslubunu
                                       nesiller tarafından nasıl yorumlanacağını   bir sûfîden çok bir filozofun üslubuna
                                       belirleyen ve çok ihmal edilmiş bir figür olan  benzetir. Tûsî’nin sûfî öğretilerine olan
                                       Sadreddin-i Konevî’dir (ö. 673/1274).  Ancak   derin aşinalığı yanında Şiî kelâmına dalmış
                                                                        26
                                       İbnü’l-Arabî’nin eserleri bitmek tükenmek   olması onu eşyanın hakikatine dair pür
                                       bilmeyen tartışmalar ve çoğu zaman sebebi   rasyonel olmaktan ziyade, daha mânevî bir
                                       ve bağlantısı pek açık olmayan bir şekilde   yoruma meylettirir. Ya da şöyle diyebiliriz:
                                       birbirini takip eden ilham dolu sezgilerle   Tûsî kendiliğinden, İbn Sînâ’nın el-İşârât
                                       öne çıkarken; Konevî’nin eserlerinde       ve’t-tenbîhât’ının son bölümlerinde ya
                                       dengeli, ölçülü, somut ve ideal örnek      da Mantıku’l-meşrikıyyîn gibi eserlerinde
                                       niteliğinde, üstadınınkilerin neredeyse tam   ezoterik öğretileriyle temsil edilen
                                       tersi uçlarda yer alan kanıtlamalar göze   şahsiyetine doğru cezbedilmektedir. 28
                                       çarpar. Konevî’nin üstadının tezlerini baştan   Dolayısıyla Tûsî ve Konevî arasındaki
                                       sona, özellikle de keşfin akla üstünlüğü   yazışmaların son derece samimi ve
                                       meselesinde savunması olmasaydı, onu       karşılıklı sempatiye dayalı olduğunu
                                       rasyonel ve mâkul bir filozof modeli olarak   görmek bizi şaşırtmaz. Her iki düşünür de
                                       adlandırmak cazip olabilirdi.
                                                                                  Meşşâîlerin ve sûfîlerin kişisel pozisyonları
                                       İbnü’l-Arabî’nin sözcüsü Konevî ve İbn     arasındaki mesafenin göründüğü kadar
                                       Sînâ’nın görüşlerini yeniden ihyâ eden     büyük olmadığını; fikirler ve terminoloji
                                       Tûsî bir yıl arayla öldüler. Konevî Konya’da   hakkındaki dikkatli bir tartışmanın büyük
                                       hadis literatürü öğretimi ve rûhânî müritler   benzerlikler göstereceğini düşünmektedir.
                                       yetiştirmekle meşgulken, Tûsî fetihçi      Ancak bu, her birinin kendi mesafesini
                                       Moğol imparatoru Hulagu’nun devlet         korumadığı anlamına gelmez. Konevî,
                                       işlerini yönetmeye yardımcı oldu ama bir   Tûsî’ye çağın en önde gelen filozofu şeklinde

                                       25   Bkz. O. Yahia, Histoire et classifi cation de L’oeuvre Ibn al-’Arabi, Damas 1964.
                                       26 Bkz. W. C. Chittick, “The Last Will and Testament of Ibn al-’Arabi’s Foremost Disciple and Some Notes on its Author”, Sophia
                                       Perennis, IV, 1 (Spring 1978), 43-58.
                                       27   Bu, Konevî’ye yazdığı mektuptan (4. kısım) ve Ahlâk-ı Nâsırî’yi tamamlamak için yazdığı tasavvuf ahlâkı üzerine bir kitap olan
                                       Evsâfü’l-eşrâf gibi eserlerden açıkça anlaşılmaktadır.
                                       28   Bkz. Nasr, Three Muslim Sages, chapter 1. Ayrıca bkz. H. Corbin, Avicenna and the Visionary Recital.







                                                                              280
   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287