Page 57 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 57

de olsa soyutlamaya ve aracılara ihtiyaç duyar.
                                                          Halbuki bütün organlarım ve bedenimden
                                                          gafil iken benliğimin farkında isem demek

                                                          ki bu farkındalık başka bir şeyin aracılığıyla,
                                                          özellikle de beynimde yerleşik iç güçlerle
                                                          değildir. Üstelik düşünce deneyinde zâtın,

                                                          bedensel hiçbir fiil ve harekete sahip olmadığı
                                                          bir durumda kendine dair şuuru olduğu
                                                          söylenmişti.

                                                          Zâtî şuurun akıl yürütmeden
                                                          kaynaklanmadığını gösteren genel bir delili
                                                          de vardır. Öncelikle aracılı bir şekilde olması
                                                          demek zâtın burhan/kanıt ile ispatlanması
                                                          gerektiğini söylemek demektir. Bu aracıyı yani
                                                          orta terimi içeren kanıt ya neden burhanıdır
                                                          (limmî burhan). Ancak açık bir şekilde burada
                                                          neden burhanı işlemez. Çünkü kendime dair
                                                          şuurum sebebimin bilgisinden öncedir. Şuur
                                                          eden önce kendi varlığının şuurundadır, sonra
                                                          sebebini arar. Bu aracıyı yani orta terimi içeren
                                                          burhan, varlık burhanı (innîburhan) da olamaz.

                                                          Çünkü kendime ve şuuruma ya genel bir fiille

                                                          veya özel bir fiille delil getirmem gerekir.
                                                          Genel bir fiil genel bir faili ve genel bir illeti

                                                          gösterir, yoksa özel bir zâtı, belirli bir faili ve
                                                          belirli bir illeti göstermez. Bu konuya özel
                                                          olmak üzere burada özel bir fiil de özel bir zâtı

                                                          göstermez. Çünkü kendime dair bir zâtî şuura
                                                          sahip olduktan sonra, ancak ona dayanarak

                                                          özel bir fiili bilebilirim ki bu durumda zâtî

                                                          şuur fiilden önce demektir. Şimdi zâtî şuuru

                                                          da fiille ispat edersek kısır döngüye düşeriz.
                                                          Sonuç olarak uçan adamın gösterdiği üzere,

                                                          insanın kendisine dair şuuru fiillerine dair
                                                          bilgisinden öncedir. Urmevî’nin ifadesiyle
                                                          belirli bir sonucun belirli bir nedenin sonucu
                                                          olması bakımından bilgisi, söz konusu belirli
                                                          nedenin bilgisine dayanır. Aynı şekilde


                                                          belirli bir fiilin belirli bir failin fiili olması
                                                          bakımından bilgisi de belirli failin bilgisine






                                                        55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62