Page 58 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 58

dayanır. Bu durumda sonuç ile nedene, fiil ile   olarak kalmaya devam etmekte, kendisiyle
                               faile delil getirmek önce gelen bilgiye sonra   özdeşliğini kaybetmemektedir.
                               gelen bilgi ile delil getirmek demektir ki bu   Acaba farkına vardığımız şey beynimiz veya
                               kısır döngüdür.                              kalbimiz gibi iç organlarımızdan biri olabilir

                               O halde insanın kendisine dair farkındalığı dış   mi? Urmevî bu ihtimali de doğru bulmaz.
                               duyularla olmadığı gibi, hayal ve vehim gibi   Çünkü bir çocuk beynine ve kalbine dair bir
                               iç güçlerle ulaştığı bir şey de değildir. Çünkü   farkındalığa sahip değilken zâtî şuura sahiptir.
                               bunların tamamı düşünce deneyinde herhangi   Ayrıca insan tarihsel olarak beyninin ve
                               bir veri alamayacak ve bene de herhangi      kalbinin bilgisine teşrih sonucunda ulaşıyor
                               bir veri iletemeyecek şekilde varsayılmıştı.   iken de zâtî şuura sahiptir.
                               İnsanın kendi farkındalığına, sebebine veya   Bu durumda zâtî şuur ile farkında olduğumuz
                               fiiline dayanan bir akıl yürütme yoluyla     şey beden bütünlüğü veya cümle beden olabilir
                               ulaşması da mümkün görünmemektedir.          mi? Urmevî organların beden bütünlüğünü
                               Çünkü her şeyden önce ben kendimin           oluşturduğunu dolayısıyla zâtî şuurda farkında
                               farkında olmam gerekir ki kendimin           olduğumuz şeyin beden bütünlüğü olduğunu
                               sebebini arayayım veya “fiilim” diye kendime   söylemenin doğru olmayacağına dikkat
                               eklemlediğim bir fiilden hareket edeyim.     çeker. O halde insanın farkında olduğu şey
                               Oysa her iki durumda da bir delil ve kanıta   ne dış organlar ne iç organlar ne de bedendir.
                               ihtiyaç duymayacak şekilde zaten sebep ve fiil   Urmevî’ye göre bu anlatı bize insan nefsinin dış
                               öncesinde kendimin farkındayımdır.
                                                                            organlardan başka olduğu sonucunu verir.

                               Zâtî Şuur: Şuurun Nesnesi                    Zâtî Şuur: Mizaç Üzerine

                               Şimdi şu soruyu sorabiliriz: İnsan kendine dair   Urmevî İbn Sînâ’nın el-İşârât III, 5’de
                               farkındalığa sahip olduğunda farkında olduğu   nefsin cisim ve mizaç olup olmadığını
                               şey (el-meş‘ûrbih) nedir? Urmevî farkında    soruşturduğunu belirtir. Urmevî’ye göre
                               olduğumuz şeyin dış veya iç organlarımız veya   “nefs ne cisim ne de mizaçtır.” Bu iddiayı
                               beden bütünlüğümüz olup olmadığını araştırır.
                                                                            göstermekiçin nefs ile mizaç arasındaki
                               Urmevî’ye göre farkına vardığımız dış        karşılıklı ilişkiyi soruşturabiliriz.
                               organlarımız değildir. Öncelikle zaten düşünce   İlk olarak nefse atfettiğimiz iradeli hareket ve
                               deneyinde dış organların farkında olmadığımız   idrak özelliklerini mizaca atfedebilir miyiz?
                               halde özel zâtımızın farkında olduğumuzu     Başka bir ifadeyle “yürüyorum” veya “dağları
                               söyledik. Ayrıca ben dış organlarımdan ibaret   algılıyorum” şeklinde “ben”e, atfettiğim
                               olsaydım bu organlardan birini kaybettiğimde   iradî hareketlerimin ve idraklerimin kaynağı
                               veya çocukluktan itibaren gözlemlediğimiz    cisimsel yapım ve niteliklerimin özel karışımı
                               gibi bu organlar gelişip değiştiğinde benim   (mizaç) olabilir mi? İradeli hareketleri esas
                               ben olmaktan çıkmam gerekirdi. Oysa deri,    alırsak: İradeli hareketlerimin kaynağı cisim
                               el, yüz gibi dış organlar gelişip değişmektedir   olma özelliğimden kaynaklanmaz, çünkü
                               ancak insanın kendisi önceden ne ise o
                                                                            cisimsel heyet bütün cisimler arasında







                                                                          56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63