Page 54 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 54

Zâtî Şuur: İnsanın Dört Hali                 ve bedensel yapısı tam olarak yaratılmış bir
                               Üzerine                                      kimse, bitişiklik ve temastan doğan algıları
                                                                            elemek için parçaları bitişik olmayacak ve
                               Urmevî uçan adamın farklı boyutlarını ortaya   organları birbirine temas etmeyecek şekilde
                               koymak için öncelikle zâtî şuura odaklanır.   varsayılmaktadır. Bu durumda kişi varsayım
                               Şuur nedir? Urmevî’ye göre şuur, hakkında    gereği hiçbir şekilde sıcaklık, soğukluk,
                               basiret (istibsâr) ve bilince (fitnat) sahip   yaşlık ve kuruluk gibi duyusal nitelikleri
                               olmadığımız, tasavvurunu oluşturmadığımız    hissetmeyeceği yalıtılmış bir hava ortamında
                               bir şeye dair farkındalıktır (şu‘ûr). Dolayısıyla   asılı durmaktadır. Bu farazi koşullar altında
                               şuur, mananın nefse ulaşmasındaki ilk        kişi zâtının varlığının ve özel zâtının farkında
                               mertebedir.                                  olacaktır; farkında olduğunun farkında
                               Urmevî’ye göre İbn Sînâ’nın el-İşârât, III,   olmasa bile. Urmevî’ye göre, bu farazî halde
                               1’deki ana iddiası “insanın her halde özel   gerçekleşen zât farkındalığının daimîliği,
                               zâtının (zât-ı mahsûsa) farkında olduğu”dur.   insanın bedenden başka olduğunu da gösterir.
                               İnsan dört halin tamamında yani sağlıklı
                               ve hasta iken, uyurken, sarhoşken zâtının
                               farkındadır.                                 Zâtî Şuur: Farkındalık ve
                                                                            Farkındalığın Farkındalığı
                               Bir kimse [i] uyanık/ayık ve sağlıklı iken
                               mizacı sağlam ve mutedil olduğunda hem       İbn Sînâ el-İşârât III, 1’de “... hatırında misli
                               dış hem iç duyuları hem de aklı işlevlerini   sabit olmasa bile” şeklinde bir ifade kullanır.
                               tam olarak yerine getirir. Kişi bu durumda   Urmevî’ye göre bu ifade “zâtının farkında
                               zâtının farkındadır. [ii] Kişi uyanık/ayıkama   olduğunun farkında olmak” (şu‘ûrbi’ş- şu‘ûr)
                               hasta iken mizacı sağlam ve mutedil değildir.   ile karşılanabilir. Çünkü farkındalık ile
                               Bu durumda dış ve iç duyularında kısmî       farkındalığın farkındalığı başka şeylerdir ve
                               algı sorunları ortaya çıksa da kendisinin    farkında olmak farkında olduğunun farkında
                               farkındadır. [iii] Kişi uykuda ikende zihnî   olmayı gerektirmez. Uçan adamın zâtına
                               açıklığa sahip olmasa da “şunu dedim, rüyada   dair farkındalığı ilksel ve doğrudandır. Arzu,
                               şunu gördüm” şeklinde cümleler kullanır.     öfke, sevgi gibi statik zihinsel durumlarımızın
                               Bu da onun uyku halinde kendisinden gafil    farkına varmadığımız anda dahi bu ilk
                               olmadığını ve özel zâtının farkında olduğunu   dereceden farkındalığı kaybetmeyiz. “Şuurun
                               gösterir. [iv] Kişi uykudan daha ağır bir    şuuru” ise dolaylı ve ikinci seviyededir ve
                               bilinçsizlik içinde olduğu sarhoşluk halinde de   ayıklık/uyanıklık (ilk farkındalık) ile bilinçlilik
                               özel zâtının farkındadır.                    (ikinci farkındalık) arasındaki bir ayrımı ifade
                                                                            eder. İkinci farkındalık uyarılmış ve bilinçli
                                                                            hale gelmiş (fıtnat/istibsâr) bir farkındalık
                               Zâtî Şuur: Uçan Adam Üzerine                 olup ilk farkındalık üzerine katlanmış olan
                                                                            refleksif bir haldir. Urmevî’ye göre, kişi
                               Bu dört halin dışında insanın zâtî şuurunu
                               özellikle “uçan adam” düşünce deneyiyle ispat   kendisinin farkında olduğu her durumda bu
                               etmek mümkündür. Buna göre doğrudan aklı     farkındalığın farkında olmayabilir. Bir başka
                                                                            açıdan farkındalık hem ilk hem ikinci halde







                                                                          52
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59