Page 51 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 51

almaktan farklı olarak muhtelif anlamlar veya   suretlere ulaştığı hususunda Kutbüddin
             suretler oluşturmak demektir. Ortaklık ve   er-Râzî’yle aynı kanaattedir. Ama
             farklılık cihetlerini çoğaltmamıza bağlı olarak   Cürcânî küllîlik suretlere zihinde ilişse de
             tek bir şeye örtüşen pek çok anlam elde     kelimenin hakiki anlamıyla birden çok şey
             etmemiz mümkündür. Dolayısıyla bir şeye     arasında ortaklıktan bahsedilemeyeceği
             örtüşen birden çok suret olmasının önünde   kanaatindedir. Ona göre Urmevî’nin sözleri,
             herhangi bir engel yoktur. 8                her ne kadar ilk bakışta tabiî küllînin dış
                                                         dünyada ferdin parçası olarak bulunduğunu
             Özetle mahiyetin dış dünyada tek bir
             varlıkla var olup parçaların akılda farklı   ifade etse de hakikatte meseleyi anlatmayı
             itibarlarla elde edildiği hususunda         amaçlamaktadır. Dolayısıyla Cürcânî’ye göre
             Adudüddin el-Îcî, Kutbüddin er-Râzî ve      Urmevî onunla aynı kanaati paylaşmaktadır.
             Seyyid Şerîf Cürcânî aynı doğrultuda görüş
             beyan ederler.                              Kaynakça

                                                         Cürcânî, Seyyid Şerîf. Şerhu’l-Mevâkıf, çev. Ömer
             Sonuç                                       Türker. İstanbul: Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı,
                                                         2015.
             XIII. ve XIV. yüzyılın önden gelen üç       Cürcânî, Seyyîd Şerif.Hâşiye alâ Levâmii’l-esrâr.
             düşünürünün tabiî küllî hakkındaki          İstanbul: Hacı Muharrem Efendi Matbaası, 1303.
             metinlerinden hareketle yapılan tahlillerden   Cürcânî, Seyyid Şerîf. Hâşiyetü’t-Tecrîd I-III (Tesdîdü’l-
             aşağıdaki sonuçlara ulaşılabilir:           kavâid ve diğer haşiyelerle birlikte), nşr. Eşref Altaş,
                                                         Muhammed Ali Koca, Salih Günaydın, Muhammed
             Birincisi; Urmevî, her ne kadar ayrıntılı   Yetim. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları,
             bir tartışmaya girmese de tabiî küllînin dış   2020.
             dünyada bulunduğunu söylemekte hatta bu     İbn Sînâ.Kitâbu’ş-Şifâ: Metafizik, çev. Ekrem Demirli –
             hususta kesinlik iddiasında bulunmaktadır.  Ömer Türker. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2022.
             İkincisi; Kutbüddin er-Râzî küllîliğin      Îcî, Adudüddin.el-Mevâkıf fî ilmi’l-kelâm (Şerhu’l-
             suretlere ancak zihinde ilişebileceğini     Mevâkıf içinde), çev. Ömer Türker.İstanbul: Yazma
             söyleyerek tabiî küllînin dış dünyada       Eserler Kurumu Başkanlığı 2015.
             bulunmasının kesin olmak bir yana mümkün    Râzî, Kutbüddin.Levâmiu’l-esrâr fî şerhi Metâlii’l-envâr.
             olmadığını iddia etmektedir. Ona göre dış   İstanbul: Hacı Muharrem Efendi Matbaası, 1303.
             dünyada var olan sadece fertlerdir. Akıl bu   Râzî, Kutbüddin. Risâle fi’l-Külliyyât, nşr. ve çev. Ömer
                                                         Türker. İstanbul: Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı
             fertlerden küllî olmakla nitelenen suretleri   Yayınları, 2013.
             soyutlar.
                                                         Teftazânî, Sadeddin.Şerhu’l-Makâsıd. İstanbul: Hacı
             Üçüncüsü; Seyyid Şerîf Cürcânî, tabiî       Muharrem Efendi Matbaası, 1305.
             küllînin dış dünyada bulunmadığı, dışta     Türker, Ömer. “Kutbüddin er-Râzî’de Tasdik Kavramı
             yalnızca fertlerin var olduğu ve aklın      ve Felsefî İçeriği”.Nazariyat 5/2 (2019),1-19.
             fertlerin hususiyetlerinin soyutlayarak küllî   Urmevî, Sirâceddin.Metâliu’l-envâr. İstanbul: Hacı
                                                         Muharrem Efendi Matbaası, 1303.

             8 Cürcânî, Şerhu’l-Mevâkıf, I, 576-78, 590, 594, 641-44.







                                                        49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56