Page 61 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 61

cevher kendisine fiil, duygu ve düşüncelerin   RızâNecefzâde. Tahran: Encümen-i Âsâr ve Mefâhir-i
             ya da insanın oluşturduğu tasarımın ötesinde   Ferhengi, 2005.
             bir özdür. Bu öz her insanın düşünme, idrak   Tiryaki, Mehmet Zahit. “Uçamayan Adam: Fahreddin
             etme, fiil ve infial gösterme gibi durumlarının   Râzî’de Ben Şuuru”. Nazariyat: İslâm Felsefe ve Bilim Tarihi
             yaslandığı nihai bir şeydir. Dolayısıyla Urmevî   Araştırmaları Dergisi 6/1 (Nisan 2020), 1-38.
             için “ben” ve “sen” zamirlerinin işaret ettiği   Tûsî, Nasîrüddîn. el-İşârâtve’t-tenbîhât maaşerhi Nasîrüddin
             şeyler (müşârünileyh) açısından bir farkı yoktur.   et-Tûsî. ed. Süleyman Dünya. Kahire: Dârü’l-Maârif, ts.
             Ona göre, her iki zamir de insanın soyut     Urmevî, Sirâceddin. Şerhu’l-İşârâtve’t-tenbîhât: el-Kısmu’s-
             cevherî mahiyetine işaret eder ve bu cevher   sânî: el-Hikmet. ed. Allame eş-Şeyh Ammar et-Temîmî.
             her insanda aynıdır. Bu durumda “ben” ve     Kum: Merkez-i UşÂl-i Muhammed li’l-Bahsi’l-İlmî, 2017.
             “sen” ayrımı, sadece aynı mahiyetin hangi    Urmevî, Sirâceddin. Beyânü’l-hakk ve lisânü’s-sıdk (“Kadı
             maddede taşındığına bağlı olarak vaz edilen   Siraceddin el-Urmevî’nin Metafizik Anlayışı ve ‘Beyânû’l-
             dilsel işaretlerden ibarettir.               Hakk’ Eserinin Tahkiki ve İncelenmesi”) içinde. ed. Nilüfer
                                                          Kocabıyık. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler
             Sonuç olarak Urmevî zât-ı mahsûsa yorumuyla   Enstitüsü, Doktora Tezi, 2020.
             Râzî’yi takip ederken, -denilebilir ki
             paradoksal bir şekilde- zâtî şuurdan nefsi,   Urmevî, Sirâceddin. Letâifü’l-hikme. ed. Gulâm
             nefsin bedenden başkalığını, cevher oluşunu,   hüseyinYusûfî. Tahran: Bünyad-ı ve Ferheng-i İran, 1351.
             tekliğini ve bütün insanlar için eşit bir mahiyet   Urmevî, Sirâceddin. Lübâbü’l-Erbaîn fî usûliddin. ed.
             olduğunu çıkarmıştır. Şu halde Urmevî’nin zâtî   Muhammed Yusuf İdris - Behâ el-Halâyile. [Kahire]: el-
             şuurun ontolojik ve epistemolojik yorumları   Asleynli’d-Dirâsât ve’n-Neşr, 2016.
             arasında keskin bir ayrım görmediğini, iki   Urmevî, Sirâceddin. Metâliu’l-envâr (“Kadı Siraceddin
             farklı yorumu da dikkate aldığını söylemek   el-Urmevî ve Metâliu’l-Envâr (Tahkik, Çeviri, İnceleme))”.
             mümkün görünmektedir.                        çev. Hasan Akkanat. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal
                                                          Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2006.

             Kaynakça

             Altaş, Eşref. “Fahreddin Er-Razi’ye Göre İnsanın
             Mahiyeti ve Hakikati -Mücerred Nefs Görüşünün
             Eleştirisi-”. İnsan Nedir? İslam Düşüncesinde İnsan
             Tasavvurları, 139-199.
             el-Bağdâdî, Ebü’l-Berekât. el-Kitâbü’l-Mu’teberfi’l-
             hikmeti’l-ilâhiyye. Doha: Dârü’l-Hikme, 2012.
             İbn Sînâ, Ebû Ali. el-İşârâtve’t-tenbîhât. çev. Ali Durusoy
             vd. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2005.
             İbn Sînâ, Ebû Ali. el-Mübâhasât. thk. Muhsin Bîdârfer.
             Kum: İntişârât-ı Baydâr, 1992.
             Râzî, Fahreddin. Şerhu Uyûni’l-hikme. ed. Ahmed Hicâzî
             es-Sekâ. Tahran: Müessesetü’s-Sâdık, 1373.
             Râzî, Fahreddin. Şerhu’l-İşârâtve’t-tenbîhât. thk. Ali








                                                        59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66