Page 66 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 66

yer verdiği insan yiyen insan (yamyam) delili   lezzet için bir canlıyı acı denizine atmak ise
                               ise ilginçtir. Hasma göre, insan bir başkasını   hikmet sayılmaz. Bu dünyada amaç rahatlık
                               yese, bu durumda yenilen insan yiyenin bir   ise o da diğer âlemde yani ahiret yurdunda
                               parçası olacaktır. Bu cüzler ikisinden birinin   gerçekleşecektir. Özetle; bu dünyada çekilen
                               bedenine iâde edilse diğeri ortadan kaybolur   acıların karşılığı yine ötede aynı cinsten
                               ve bu da cismanî haşri iptal eder. Bir diğer   cismanî olarak verilecektir. 12
                               delilde ise bir şahsa ölüm anındaki cüzleri   Sonuç olarak Urmevî meâd konusunda İmam
                               iâde edilse, âmâ ve kötürüm olanın da aynı   Eş‘arî ile başlayan Gazzâlî ile devam eden ve
                               şekilde iâde edilmesi gerekir. Hayatının tüm   Fahreddin er-Râzî ile de kıvama ulaşan Eş‘arî
                               zamanlarındaki cüzleri ona iâde edildiğinde   düşüncenin ana kabullerini ve eğilimlerini
                               ise şişman bir kimse kafir olup da sonra zayıf   benimsemektedir. Buna göre meâd ma‘dûmun
                               düşüp ölürse azabın Müslüman olan cüzlere    iâdesi şeklindedir ve bu husus hem aklî hem
                               ulaştırılması ya da tam tersine sevabın kafir   de naklî delillerle sabittir. Ancak bu yokluk
                               olan cüzlere ulaştırılması gerekir. O, tüm   hem insan hem de evreni bir arada tutan
                               iddialara tek cümle ile atomcu teoriyi de    ilahi kudretin belli bir amaç doğrultusunda
                               ima ederek cevap verir; buna göre asıl meâd   birleştirici elini çekmesi sonucu maddî
                               aslî cüzlerle olandır. Her şahsın aslî cüzü   bütünlüğün bozulması ile gerçekleşecektir.
                               ve uzvu diğerinden ayrışmış olacağından      Yeniden diriliş âyetlerde açıkça belirtildiği gibi
                               öze dair mahiyetin karışması söz konusu      maddî bir şekilde ve eczâ-i asliyyenin terkibi
                               olmayacaktır. 11                             ile gerçekleşecek ve bu da insanın dünyada hak

                               Urmevî felsefî çevrelerde dile getirilen; halkın   ettiği refah ve rahatlığı sağlamak amacıyla kudret
                               tasavvuru güç olduğu için âyetlerde haşrin   ve rahmet sıfatları yönünde vuku bulacaktır.
                               cismanî olarak zikredildiği iddiasına da karşı
                               çıkar ve bu türden âyetleri tevil etmenin
                               hiçbir imkânı olmadığını hatta bunu inkâr    Kaynakça
                               edenin tekfir edilmesi gerektiğini belirtir. O,   el-Âmidî, Seyfeddin. Ebkâru’l-efkâr fî usûlid-dîn, th.
                               sadece hasmın aklî delillerini iptal etmek ya   Ahmed Muhammed el-Mehdî. Kahire: Matbaatü Dârü’l-
                               da naklî delilleri sıralamakla yetinmez kendi   Kütübü’l-Vesâiki’l-Kavmiyye, 1434/2004.
                               argümanlarını da sıralar. Bu yönde ve ilk sırada   Cüveynî. Kitâbü’l-İrşâd, thk. Muhammed Yûsuf Mûsâ.
                               yer verdiği iknâî delil ise şudur: Yüce Allah,   Kahire: Mektebetü’l-Hancî, 1369/1950.
                               insanları rahat etmeleri için yaratmıştır. Zira
                               yorgunluk için yaratmak iyi ve merhametli    Teftâzânî, Sa‘duddin. Şerhu’l-Makâsıd, thk.
                                                                            Abdurrahman Umeyre. Beyrut: Âlemü’l-Kütüb, 1989.
                               bir yaratıcıya yakışmaz. Bu âlemde rahatlık
                               olmadığı ise açıktır. Zira lezzet, acının    Urmevî, Sirâceddin. Lübâbü’l-Erbaîn, th. Muhammed
                               gitmesidir ve acı ne kadar sert olursa lezzet   Yusuf İdrîs. Kahire: el-Asleyn, 2016.
                               de o oranda artar. Bu âlemde mevcut cismanî   Urmevî, Sirâceddin. Metâli’ul-envâr, çev. Hasan Akkanat.
                               lezzetlerde ise acı galiptir. Zerre miktar   Ankara, 2006.


                               11  Urmevî, Lübâbü’l-Erbaîn, 276-277. Ayrıca bk. Urmevî, Metâli’ul-envâr, çev. Hasan Akkanat (Ankara, 2006), II, 386-387.
                               12  Urmevî, Lübâbü’l-Erbaîn, 279-280.







                                                                          64
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71