Page 64 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 64

Kelamda atomcu teori, fiziki varlıkların
                                                                             yapısını ve işleyişini izah etmenin dışında
                                                                             ahiret ahvaline dair ölüm, kıyamet ve dirilme
                                                                             gibi mevzuları açıklamak için de kullanıldı.
                                                                             Kelamcılar nefsanî haşri savunan filozoflara
                                                                             karşı yeniden dirilişin cismanî olduğunu da
                                                                             bu teori çerçevesinde ele aldılar. Ancak onlar,
                                                                             diriltilen şeyin cismin tamamı mı yoksa asıl
                                                                             cüzleri mi olduğu hususunda ihtilaf ettiler.
                                                                             Bunun gibi yok olan bir şeyin aynen iâde
                                                                             edilip edilmeyeceği, iâdenin ayrılan cüzlerin
                                                                             tümüyle olup olmadığı, iâdenin yeni bir inşa
                                                                             olup olmadığı ve bu olayda önceki inşanın
                                                                             dikkate alınıp alınmadığı gibi hususlar da
                                                                             tartışıldı. Bu tartışmalar Fahreddin er-Râzî
                                                                             (ö. 606/1210) ile Seyfeddin Âmidî (ö. 631/1233)
             Hâşiye alâ Hâşiyeti’l-
              Cürcânî, Library of                                            ve Sa‘düddin Teftâzânî gibi müelliflerde
              Congress MS. 6992,                                             ayrıntılı biçimde görülebilir. Nitekim Âmidî,
                       mıklep                                                ahiret hayatının maddî olduğunda pek çok
                                                                             naklî delil olduğunu belirtir, dirilişin (iâde) ise
                                                                             yok edildikten sonra var etme ya da ayrılan
                                                                             parçaların birleşmesi şeklinde mi olduğunda
                               üzerine nasıl bina edildiğini açık biçimde    anlaşmazlık olduğunu kaydeder. Akabinde
                               göstermektedir. Dirilişin cevher ve araz     naslardan hareketle iki durumun da imkân
                               üzerinden oluşumunu ekollere göre tartışan el-  dahilinde bulunduğunu belirtir, atomcu
                               İrşâd, tek bir teorinin fizik ve metafizikte nasıl  teorinin imkânları içinde karşıt delilleri
                               kullanıldığını, dahası fizikten metafiziğe nasıl   çürütür ve cismanî haşre dair görüşünü
                               geçildiğini göstermesi bakımından ilginçtir.   ispatlar. 2
                               Cüveynî fikrini açıkça ifade etmese de, gerek
                               arazların iâdesi görüşünü savunan Eş‘arî ve
                               Mu‘tezilî tarafları eleştirisinden gerekse de   Urmevî’nin Meâd Teorisi
                               iâde edilen varlığın, bir öncekinin aynısı ve   Urmevî konuya yok olan bir şeyin iâde
                               benzeri olması gerektiğine dair vurgusundan,   edilmesinin vaki olduğunu belirterek
                               onun, cevherlerin ya da cevher-arazdan       girmektedir. Zira Eş‘arî tanrı ve evren
                               müteşekkil varlığını iâdesini kabul ettiği   tasavvuru bakımından aksine bir delil
                               sonucuna varabiliriz. 1                      olmadıkça her şey ilahi kudret açısından
                                                                            mümkündür. Allah dışındaki varlıklar olan;


                               1 Cüveynî, Kitâbü’l-İrşâd, thk. Muhammed Yûsuf Mûsâ (Kahire: Mektebetü’l-Hancî, 1369/1950), 371-374.
                               2 Seyfeddin el-Âmidî, Ebkâru’l-efkâr fî usûlid-dîn, th. Ahmed Muhammed el-Mehdî (Kahire: Matbaatü Dârü’l-Kütübü’l-Vesâiki’l-Kav-
                               miyye, 1434/2004), 261-273.Ayrıca bk. Teftâzânî, Şerhu’l-Makâsıd, thk. Abdurrahman Umeyre (Beyrut: Âlemü’l-Kütüb, 1989), 88-92.







                                                                          62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69