Page 65 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 65

nefs, zaman, yönler ve cismin yok olması     edilme şeklinde tahribi, âlemin yeniden inşa
             imkân dahilindedir. Ancak biraz önce         edilmesi ve kıyamet ahvali. Bunlardan ölüm,
             belirtildiği gibi onda da Yüce Allah’ın cisimleri  cüzlerin birleşmesiyle varlığını sürdüren fiziki
             yok ettikten sonra iâde etmesi dağılan       bünyenin atomik bütünlüğünün kalkmasıdır.
             parçaların birleşmesi şeklinde mi yoksa      Âlemin yokluğu (kıyamet) aklî delil, vukuu
             tümüyle yok olan şeylerin diriltilmesi şeklinde   ise ayetlerle sabittir.  Yok olduktan sonra
                                                                             8
             mi olacağı ise tartışmalıdır.                imar edilmenin dayanağı da O’nun cennet
                                                          ve cehennemi yaratmaya, itaat edene sevap
             Urmevî iâdenin vukuunun nakil dışında
             bir ispatı olmadığını da belirtir. Bu husus   isyan edene de ceza vermeye kâdir olmasıdır.
             tevili kaldırmayacak kadar belirgindir. Bu   Urmevî’nin burada Sokrat’ın kıyametin
             doğrultuda “Onun zâtı dışında her şey yok    kopması ve cehennemin oluşumunu temel
             olacaktır”  âyetinde geçen “helâk” ifadesini yok   unsurlar üzerine kurulu evrendeki dengenin
                     3
             olma (fenâ) şeklinde yorumlar. “O ilk yaratan   bozulmasıyla açıklayan yorumuna ayrıntılı yer
                                                                             9
             sonra da onu tekrar yapacak olandır”  sözündeki   vermesi ise ilginçtir.
                                           4
             “yaratma/halk” lafzı da tüm mahlukat için    Meâdın ruhanî mi yoksa cismanî mi olacağı
             geçerlidir. “O İlk ve Son’dur”  sözündeki el-  tartışmasına giren Urmevî’ye göre çoğu
                                      5
             Evvel ismi ezelde yanında başka bir varlığın   filozof bunun ruhanî çoğu kelamcı da cismanî
             olmaması el-Âhirismi de sonsuza kadar var    olacağında ısrar etmiştir. Bunun dışında her
             olması demektir. Bu da tüm varlıkların yok   ikisini birden kabul eden, her ikisini birden
             edilmesini sonra da bir kere iâde edilmesini   reddeden ve mizaç teorisi savunucusu Galen
             gerektirir ki sevap ve ikabın sonu olmadığına   gibi bu konuda fikir belirtmeyen kimseler de
             delalet eden ayetler doğru olsun.“İlk başta   vardır. O, bu yönde kelamcıların en önemli
             nasıl yarattıysak onu tekrar yapacağız”  sözü de   delilinin“İlk başta yaratan ve onu sonra iâde edecek
                                             6
             iâdenin başlangıçtaki terkip ve telife uygun   olan kimdir?”  âyeti olduğunu da belirtir.Tüm
                                                                      10
             olduğunu belirtir. Böylece atomcu fizik teoriye  peygamberlerin bu hususta ittifak etmeleri
             uygun biçimde dağılan parçaların birleşimi   de bu ilkeyi destekler. Buna karşılık ruhanî
             şeklinde bir iâdeyi mümkün gördüğüne de      meâdı savunanlar ise teorilerini (nâtık) nefsin
             işaret etmiş olur. 7                         mücerret bir cevher olması fikri üzerine
                                                          kurmuşlardır.
             Urmevî’ye göre meâd hakkında konuşmanın
             dört boyutu vardır: Ölüm, insanın sevap      Urmevî temsil ettiği tahkik yöntemine
             ve cezaya imkân verecek biçimde yeniden      uygun biçimde cismanî haşri reddedenlerin
             imarı, âlemin cüzlere ayrılması ya da yok    delillerini de ayrıntılı ele almıştır. Bu yönde

             3 Kasas, 28/88.
             4 Rûm, 30/27.
             5 Hadîd, 57/3.
             6  Enbiya, 21/104.
             7 Urmevî, Lübâbü’l-Erbaîn, th. Muhammed Yusuf İdrîs (Kahire: el-Asleyn, 2016), 271.
             8 İbrâhim, 14/48; Hâkka, 69/14.
             9 Urmevî, Lübâbü’l-Erbaîn, 273-274.
             10 Neml, 27/64.







                                                        63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70