Page 234 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 234

bulunması da gerekli görünmekle beraber,   Bu anlayışa göre, kişisel mutluluk ve rahatı
                                       bu araştırmaları yapacak kişide herhangi   elde etmenin yolu, kişiliğimizi yönlendiren
                                       bir içsel ve mânevî gelişim ve olgunlaşma   alt benliğin yani mânevî gelişim süreçlerine
                                       şartı aranmamaktadır. Çünkü psikolojik     girmemiş nefsin her türlü olumsuz etkilerinden
                                       araştırmalarda önemli olan, objektif kriterlerle   kurtularak kendimizi Yaratıcının belirlediği
                                       insan davranışlarını bilimsel olarak incelemek   hakikat bilgisine bırakmaktır. Geçici varlıkların
                                       ve yorumlamaktır. Bununla beraber, psikolojik   şarkılarını dinlemek ve tekrar etmekten
                                       bilgileri aktaran kimselerde, uğraştığı alanla   zihnimizi kurtarmak ve kalbin derinliklerinde
                                       ilgili insan hakkında bir derinlik bilgisi olduğu   gizli olan latif rûhî hakîkatleri yakalamak
                                       söylenebilir.                              en gerçekçi bir terapi şeklidir. Çünkü insan
                                                                                  varlığın bütün özelliklerini ve aşamalarını
                                       Buna karşın, Tasavvuf’un insan tutum
                                       ve davranışlarını inceleme metodunda,      kendinde barındıran çok katmanlı bir varlık
                                       inceleyen ve yorumlayan kişinin/mürşidin,   olması nedeniyle, gelişimini en son noktaya
                                       insan tabiatının metafizik yönünü tanımış ve   kadar sürdürmelidir. Gelişme aşamalarından
                                       bu tabiata uygun yaşama sanatı geliştirmiş   birinde takılı kalmak, insan mekanizmasının
                                       olması gerekli görülmektedir. Yani sûfî metot,   işlevselliğini tıkayarak bozulmasına neden
                                       söylenenleri eyleme dönüştürmeyi ön şart   olacaktır. İşte sûfî metot, sürekli ilerlemeyi
                                       kabul ederek kendini gerçekleştirmeyi ve alt   ve gelişmeyi öngördüğü için sistem her
                                       benliğini aşmayı gerekli görmektedir. Aksi   tıkandığında bir üst basamağa çıkmanın
                                       takdirde insanı doğru ve bütüncül olarak   yöntem ve uygulamalarını göstererek
                                       anlamak, yorumlamak ve yönlendirmek        insanı diri ve canlı tutar, psikolojik olarak
                                       mümkün olmayacaktır (Özensel. (2008), s.   rahatsızlanmasına ve tıkanmasına engel olur
                                       131-134).                                  (Frager. (2005), s. 135-153).
                                                                                  Bu kısa girişten sonra psikolojik kişilik
                                       Metot ve yöntem konusunda bu kısa bilgileri
                                       verdikten sonra, “Sûfi psikolojisi” kavramıyla   kuramlarıyla sûfî kişilik kuramının kısa
                                       ne kastettiğimizi kısaca izah edelim. Sûfî   bir karşılaştırmasını yaparak, Sadreddin-i
                                       psikolojisi, sûfî hayat tarzını yaşayan kişilerin   Konevî’ye (v. 673/1274) göre Sûfî psikolojisi’nin
                                       mânevî/içsel gelişim süreçlerinden ve bu   öngördüğü mânevî kişilik yapısının hangi
                                       süreçlerin ruhsal, zihinsel ve sosyal süreçlere   unsurlarla oluştuğu konusuna geçebiliriz.
                                       yansıdığı eylem biçimlerinden oluşan psikolojik  1) Psikolojik Kişilik Kuramları ve Sûfî
                                       yapıyı ifade eder. Sûfîlerin insan tutum   Psikolojisi Kişilik Kuramı
                                       ve davranışlarını şekillendiren faktörlerin   Modern Batı psikolojisi, insan gelişimini
                                       meydana geliş şekilleriyle ilgili geliştirdikleri   kültüre ve zamana bağlı olarak kronolojik
                                       kalbî tahlilleri içerir. Kısaca sûfî psikolojisi,   yaşam evreleri içinde meydana gelen fiziksel,
                                       fizyolojik, zihinsel ve sosyal benliğini aşarak   zihinsel ve sosyal değişimler olarak ele alıp
                                       Yaratıcı kuvvetin özellikleriyle donanmış   inceler. Psikoloji teorisyenleri insan doğasının
                                       insan-ı kâmilin tecrübî metotla ortaya koyduğu   gelişimini anlama konusunda iki gruba
                                       metafizik boyutu gelişmiş insan psikolojisidir   ayrılırlar: Deneyciler, kişiliğin önce bebek
                                       (Işıtan. (2020), s. 39-76.)
                                                                                  sonra çocuk ardından yetişkin olarak kişinin








                                                                              232
   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239