Page 235 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 235

çeşitli duyu organlarıyla aldığı bilgi temelinde   süreçleri inceler ve insanın davranışlarını bu
                 oluştuğuna inanır. Doğuşsalcılar ise bebeğin   süreçlerle yorumlamaya çalışır. Bu yaklaşımı
                 belli özelliklerle dünyaya geldiğine inanır ve   benimseyenler, davranış bozukluklarını ve
                 dünyaya en azından kimi alanlarda “önceden   uyumsuzluklarını yeniden düzenlemede
                 donanımlı” olarak geliriz (Wilcox. (2001), s.   yöntem olarak biliş düzeyine iner ve bilişsel
                 147).                                       ve zihinsel süreçleri incelemek suretiyle terapi
                                                             uygularlar.
                 Psikoloji ilminde çeşitli metot ve yöntemlerle
                 elde edilen bulgular çerçevesinde bir takım   Psikanalitik yaklaşım, insan davranışlarının
                 kişilik teorileri ortaya atılmıştır. Bunlar   önemli bir bölümünün kişinin farkına
                 araştırıcının kendi yaklaşımı ve kullandığı   varamadığı bilinçdışı süreçlerden
                 metoda veya metotlara göre değişmektedir.   kaynaklandığını kabul eder. Bunların kaynağı
                 Bu teorilerin genel bir değerlendirilmesi   doğuştan gelen içgüdülerdir. Farklı birçok
                 yapıldığında insanı bütün olarak algılamaktan   versiyonu olan psikanalitik yaklaşımın temel
                 uzak oldukları ve parçacı bir yaklaşım      özelliği kişinin gelişimine ve davranışlara
                 sergiledikleri görülmektedir. Her ne kadar bazı   dinamik bir yönden bakmış olmasıdır. Hepsi
                 psikolojik yaklaşımlarda insanın bütünün bir   de çocukluk döneminin ve bu dönemde
                 parçası olduğu ve bu nedenle de söz konusu   yaşanılan deneyimler ile bilinçdışı etkenlerin
                 bu bütünle ilişki kurması gerektiği vurgulansa   hem kişiliğin hem de patolojik durumların
                 da bunun nasıl gerçekleştirileceği konusunda   gelişmesinde belirleyici rol oynadığını savunur.
                 etkili ve net çözüm üreten uygulamalar      Sonuçta varılmak istenen nokta, çocukluk
                 ortaya konamamıştır. Bununla birlikte,      travmalarının ve çatışmalarının su yüzüne
                 kısmî çözüm üreten bir takım psikolojik     çıkarılması, kişinin bu çatışmaların bilincine
                 ve terapötik uygulamaların var olduğundan   vararak olumsuz sonuçlardan kurtulması ve
                 bahsedebiliriz. Söz konusu bu psikolojik kişilik   böylece yaşamla daha iyi başa çıkabilecek bir
                 yaklaşımlarından önemli gördüklerimize      donanım kazanmasının sağlanmasıdır.
                 konumuzun anlaşılması açısından kısaca bir   Hümanist yaklaşım, insanın hayatında neyin
                 göz atalım.
                                                             anlamlı olduğunu, neyi gerçekleştirmeye
                 Bilişsel yaklaşım, ne düşündüğümüz ve kişilik   çalıştığını anlamak üzere kuruludur. Bu
                 gelişimine nasıl baktığımız üzerine eğilir.   anlayışa göre, insanların kendilerini ve dünyayı
                 Kişiliğin bilişsel, davranışsal ve çevresel   nasıl gördükleri incelenerek insan tabiatı
                 belirleyicilerin karşılıklı bir etkileşimi   hakkında daha çok şey öğrenme imkânı vardır.
                 olduğunu belirtir. Davranışlarımızı başkalarını   Hümanist yaklaşımı benimseyen psikologlar
                 gözlemleyip taklit ederek öğreniriz.        deneysel yöntemle elde edilen bilgilerin
                 Tercih başkalarının davranış modellerini    kişinin bütününü anlamada yetersiz, kopuk
                 seçimde devreye girer. Denebilir ki,        parça parça bilgiler olduğunu söylerler. İnsanı
                 bilişsel yaklaşım, zihinsel olayların türü ve   incelemek için “iç gözlem” ve “empatik
                 yapısıyla, gözlenebilen davranışların türü   anlayış” en etkili metotlardır. İnsan tabiatını
                 ve özellikleri arasındaki ilişkiyi araştırır.   tanımak için değişik türde “bilinç alanını
                 Yani bilişsel psikoloji bilinç seviyesindeki   genişletme” yöntemleriyle mistik tecrübelere









                                                            233
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240