Page 237 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 237

Transpersonel psikoloji kuramı içinde       rûhî özümüzün etkileri üzerinde durur
                 değerlendirebileceğimiz Sûfî psikolojisi    ve zihinsel ve çevresel etkenlerle oluşan
                 kişilik kuramı ise insan gelişimini bir     kişiliğin yerine rûhî kişilik yapısını koymayı
                 tohum örneğiyle izah eder. Herhangi bir     hedefler. Bu kısa açıklamalardan sonra,
                 ağacın kaderi bütünüyle bir tohumda         Konevî’nin görüşleri çerçevesinde sûfî
                 gizlidir. Bir ağaçta bulunan her şey – gövde,   psikolojisinin hedeflediği kişilik ve benlik
                 kabuk, kökler, dallar, yapraklar ve çiçekler   yapısının gelişmesine etki eden temel
                 – bir tohum içerisinde gizlidir. Tohumun    unsurlara geçebiliriz.
                 gelişmesi ve istenilen meyveyi vermesi için   2) Konevî’ye Göre Mânevî Kişilik Gelişimi
                 ekilmesi gerekmektedir. Kendi başına terk
                 edilirse çürür ve içinde barındırdığı gelişimi   Sûfîmize göre mânevî kişilik gelişimi
                 sağlamadan yok olup gider. İnsanın kişilik   konusunu, sûfî psikolojisi açısından, önemli
                 gelişim tohumu toprağa benzetebileceğimiz   gördüğümüz sekiz noktada ele alacağız.
                 bedeni içinde saklıdır. Kalpte bulunan bu   Bu noktaları şu şekilde özetleyebiliriz:
                 tohum insanın gerçek kimliğini oluşturur.   Mânevî kişilik gelişimi, kemâl/olgunlaşma
                 Tohumun yeşermesi için çevresel şartların   süreçlerini yaşamak için mânevî yolculuk
                 hazırlanması gerekmektedir. Tohum yeşerip   vesilesiyle Hak ile kulu arasındaki perdelerin
                 gelişmeye başlayınca kişi vücudunun         kalkması sonucunda kazanılan keşf ve
                 her noktasındaki gerçekliği fark edecek,    müşâhede sayesinde hakikat bilgisini benliğe
                 tutum ve davranışlarını bu gerçekliğe göre   yerleştirme gayreti olarak değerlendirilebilir.
                 ayarlama imkânı bulacaktır. Yaratılışımızdaki  Bu gayret sonucunda davranışların dinamik
                 tohumun yeşermesi için bahçıvanı dinlemek   bir karaktere sahip olduğunu, her şeyin
                 durumundayız. Çünkü benliğimizdeki          bir düzen çerçevesinde gerçekleştiğini ve
                 hakikati ancak hakikati keşfetme yolunda    çekilen sıkıntıların olgunlaşma için önemli
                 gelişme sağlamış gerçek bir bahçıvandan     bir değer taşıdığı vb. gerçeklikleri anlayarak
                 öğrenebiliriz. Hakikat düşünülmekle elde    huzur ve mutluluk sağlanmış olur.
                 edilmez, bir içsel keşfi gerektirir. Çünkü ben
                 düşünmez, sezer. Kısaca sûfî bakışa göre
                 insan kişilik yapısının gelişimi, özündeki   Kemâl/Olgunlaşma Arzusu
                 gerçekliği yakalama ve eyleme dönüştürme    Sûfî kişilik gelişim kuramında kemâl ehli
                 esasına dayanır. Herhangi psikolojik bir    olmak yani olgunlaşma süreçlerini benlikte/
                 evrede takılı kalınması söz konusu değildir.   nefste yaşamak önemli bir yer tutar. Çünkü
                 Çünkü insan kişisel ve sosyal yapısının     insan-ı kâmilin bilgisi ancak hakikati bütün
                 oluşturduğu bağlarından kurtulma savaşı     gerçekliğiyle ortaya koyabilir. Konevî’nin
                 vermelidir. Böylece kişiliğin ve benliğin   şu sözleri bu noktaya vurgu yapmaktadır:
                 gelişimi insanın yaratılma amacı olan rûhun   “Kâmil ilim; zan, vehim ve hayâli inançları vehim
                 eline teslim edilmiş olacaktır.             sahiplerinde değil ancak kâmil olanlarda ilme
                 Özetle söylersek, psikolojik kişilik kuramları   dönüştürür. İnsânî tasavvurların kemâl ehli biri
                 zihinsel ve çevresel etkenler üzerinde      tarafından onaylanması gerekmektedir.” Çünkü
                 dururken, sûfî kişilik kuramı daha ziyade   “kemâle ermiş sûfînin zâhir ve bâtını Zât’a mahsus








                                                            235
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242