Page 240 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 240

durumlarını idrak etmesi açısından hükmünün   psikolojisinin en önemli noktalarından
                                       tam olarak ortaya çıkmasını engeller. Karışıklık ve   biri, insanın kendi zâtının hakikatlerini ve
                                       cehalet ile nitelenmiş kimseden bunların hükmünün   dinamiklerini çok net bir şekilde görebilecek
                                       kalkması, idrakinin daha önce iliştiği şey hakkında   kıvama ulaşmış olmasıdır. Bu içsel görüş
                                       daha fazla açıklık meydana gelmesi demektir.   kendini gerçekçi bir şekilde değerlendirme
                                       Bu durum, kendisine hâkim olan karışıklık ve   yapmaya, yapay ve sanal gerçekliklerden
                                       cehaletten yüz çevirmesini gerektirir. Çünkü o   ve tasavvurlardan uzaklaştırmaya yarar.
                                       öğrenmek istediği şeye yönelmiştir. Zâtı açılmış,   Konevî’nin şu sözleri kişilik yapısının bu
                                       mutlaklığa ermiş, çokluk ve farklılıkların neden   bahsettiğimiz metot ve yöntemle geliştiğini
                                       olduğu her türlü perde karanlığından uzaklaştıran   göstermektedir: “Hak beni elleri arasına koydu ve
                                       nûrânîlik kemâle ermiştir.” (Konevî. (2002), s. 74).  bir defada beni kalp vechi ile kendisine yöneltmek
                                                                                  için boşalttı. Böylece, her ilmin kendisinden ortaya
                                       Sûfîmizin bu ifadeleri Hak ile kulu
                                       arasındaki arazî/dünyevî ve nefsânî        çıktığı küllî-zâtî ilminin mertebesine beni muttali
                                       durumların oluşturduğu kesif yani          kıldı.” (Konevî. (2002), s. 3).“Hak bir defada
                                       bedenimizden kaynaklı zulmânî ve           benim temel hakikatlerimi ve sıfatlarımı ortaya
                                       rûhî boyutumuzdan kaynaklı nurânî          çıkarttı/keşfettirdi ve ben de ayn-ı sâbitemi ve
                                       perdelerin mânevî yolculuk sayesinde       küllî istîdâdımı gördüm.” (Konevî. (2002), s. 32).
                                       ortadan kaldırılması ve böylece hakikat    “Müşahedemde bana izâfe edilecek hiçbir ilmim
                                       bilgisine ulaşarak ilâhî kanunlara         yoktu. Bununla birlikte kendim, ilmin hakikatinin
                                       uygun değer yargılarına göre davranış      ve bütün mertebelerinin bir aynası haline gelmiştim.
                                       kalıpları oluşturulması gerçeğini dile     Söz konusu hakikatin ve mertebelerin hükümleri
                                       getirmiş olmaktadır. Yine sûfîmizin        benim bulunduğum noktanın etrafında dönmekte
                                       bu ifadeleri, meydana gelen kişilik        idi.” (Konevî. (2002), s. 37).
                                       bozukluklarının gerçek yönümüzle aramızda   Bu son ifadeler, sûfînin Hakiki varlıkta
                                       çocukluğumuzdan bu yana çeşitli şekillerde   eridiğini ve bütün olayları hakiki gözle görme
                                       oluşmuş algısal yanılgılardan kaynaklandığı   kabiliyeti gösterdiğini ortaya koymaktadır.
                                       gerçeğini hatırlatır ve tedavinin de bu perde   Bu kişiliğe sahip kimselerin tutum ve
                                       diye isimlendirilen algıların ve yargıların   davranışları, varlık mertebelerinin herhangi
                                       ortadan kalkmasıyla gerçekleşeceğini       bir aşamasında takılı kalan kemâle ermemiş
                                       beyan eder. Perdelerin kalkıp hakikatin    insan gibi olmayacak, tam tersine hikmetle
                                       kalbe yerleşmesi meselesi mânevî keşif ve   hareket eden Hakîm insan tipinin sergilediği
                                       müşâhedelerin kazanımıyla doğru orantılıdır.  insanî gerçekliğe uygun davranışlar olacaktır.
                                       Şimdi bu konuya geçelim.                   Kısaca ifade edersek, söz konusu kalbî keşif
                                                                                  ve müşâhedeler sayesinde mânevî yolcunun
                                                                                  tutum ve davranışları uhrevî amaçlı rûhî değer
                                       Mânevî Keşif ve Müşâhede                   yargılarına göre şekillenme imkânı bulur.

                                       Sûfî kişilik gelişiminin temel dinamiklerinden   Çünkü metafizik kaynaklı hakikat bilgisi
                                       biri de kazanılan kişilik yapısının keşf   mânevî gelişimin merkezi kalbe yerleşir ve
                                       ve müşâhede yoluyla oluşmasıdır. Sûfî      kişilik yapısını şekillendirir. Şimdi bu konuya
                                                                                  geçebiliriz.








                                                                              238
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245