Page 245 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 245

Bu nedenle, bireyin gelişimi diye           Kaynakça
                 adlandırdığımız şey rûhî yaşamın gelişimidir.
                                                             Arasteh, A. Reza ve Sheikh, Enis A. (2008).
                 Söz konusu psikolojik ve sosyal kişiliğin   Tasavvuf: Evrensel Benliğe Giden Yol, “Sufi
                 oluşturduğu toplumsal bağlardan özgürlüğe,   Psikolojisi” içinde, çev. Kemal Sayar. İstanbul:
                 sosyal kişilikten ilâhî olana doğru her     Timaş, s. 53-96.
                 harekete zihin direnç gösterir; zihin devamlı   Cüceloğlu, Doğan. (2010). İnsan ve Davranışı.
                 gevezelik eder, rahatsızlık verir, aksilikler   İstanbul: Remzi Kitabevi.
                 yapar, ilgimizi çekmek için zayıflıklarımızdan
                 yararlanır ve etkin metotlar geliştirerek   Frager, Robert. (2005). Kalp, Nefs, Ruh, çev.
                 varlığımızı rahatsız eder. Bu durumda,      İbrahim Kapaklıkaya. İstanbul: Gelenek.
                 gündelik sınırlamaların ötesine geçecek yolu   Hökelekli, Hayati. (2008). Psikolojiye Giriş.
                 bulamadığımız sürece, kişiliğimiz bütünüyle   İstanbul: Düşünce Kitabevi.
                 geçmiş ve gelecekle, duygularla, düşüncelerle,   Işıtan, İbrahim. (2020). Sûfî Psikolojisi, Sülemi’ye
                 fiziksel ihtiyaçlarla ve sefil arzularla yüklü   Göre Sûfî Benlik Dönüşümü. Ankara: Divan.
                 hâlde fiziksel, duyusal tecrübenin sınırları   Konevî, Sadreddin. (2002). İlâhî Nefhalar, çev.
                 içinde hapsedilmiş olarak kalacaktır.       Ekrem Demirli. İstanbul: İz.
                 Sûfî anlayışın ifade ettiği gibi, insana düşen,   Özensel, Michaela Mihribân. (2008). Halvette Kırk
                 kendi öz varlığında zaten planlı hâlde      Gün, çev. Petek Budanur Ateş. İstanbul: Kaknüs
                 bulunan rûhî eğitimi geliştirmektir. İnsanın   Yayınları.
                 geliştirdiği her hareket ve tavır “içkin bir   Sülemî, Ebû Abdurrahmân. (2001). Uyûbü’n-nefs ve
                 bilgiyle eğitilip yönlendirilmiş olduğu”    devâühâ, thk. Muhammed es-Seyyid el-Cüleynd.
                 gerçeğini haykırır. Her insan farklı özellikler   Kahire: Dârü Kabâ.
                 ve eğilimlerle dünyaya gelir fakat bunları
                 geliştirebilecek aile ve çevre şartlarından   Vigne, Jacques. (1993). Eléments de Psychologie
                 mahrum kalınca kötü deneyimler              Spirituelle “Mânevî Psikolojinin Prensipleri”. Paris:
                 sergilerler. Yanlış öğretim metotları kişinin   Albin Michel.
                 yeteneklerini öldürür. Tasavvuf tedricî     Wilcox, Lynn. (2001).Sufizm ve Psikoloji. İstanbul:
                 gelişme ve içsel hazineyi keşfetme yolu     İnsan.
                 olarak bu yanlış öğrenilmiş alışkanlıkları bir   Yılmaz, Hasan Kâmil. (2017). Anahatlarıyla Tasavvuf
                 bir söküp atmanın yollarını ortaya koyarak   ve Tarikatlar. İstanbul: Ensar.
                 kişiyi ebedî huzura hazırlar.               Yzerbyt, Vincent – Schadron, Georges. (2016).

                 Sadreddin-i Konevî’nin şu duası aslında her   Kalıpyargılar ve Sosyal Yargı, çev. İbrahim Işıtan.
                 şeyi özetler mahiyettedir: “Ey Rabbim! Beni   Karabük: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları
                 bana bırakma, kayıtlarıma rehin olarak terk   Dergisi, c. 5, s. 3, s. 203-243.
                 etme. Beni özgür kıl ve bütünü ile sana yönelt.
                 Beni benden al, her şeye ve bana karşı benim
                 yerimi al. Ateşin alevini söndür, onu nûra çevir.
                 Beni de nurla bezendir ve onunla tahakkuk ettir.”
                 (Konevî. (2002), s. 58).








                                                            243
   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250