Page 250 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 250

tam olarak alınmasını engelleyen necâsettir.
                                                                                  Bu necâset imkânâlemindeki kesret, hüküm
                                                                                  ve bağlılık dolayısıyladır. Yani necâsetin
                                                                                  sebebi, Cenâb-ı Hak ile varlık arasındaki
                                                                                  kesrettir.  Kesret ve varlıklar için mânevî
                                                                                           11
                                                                                  necâset olan hususlar, ilâhî ihsanın ve feyzin
                                                                                  alınmasını engeller. Yani feyz kudsiyet ve
                                                                                  temizliğini kaybeder.

                                                                                  Buna göre tahâret, vasıtaların ve kesretin
                                                                                  azlığı ve vahdaniyetin tam olması
                                                                                  anlamındadır. İmkân hükümlerin ve
                                                                                  mümkün vasıtaların kesreti kimi zaman
                                                                                  insanın Cenâb-ı Hakk’ın ikramlarını eksik
                                                                                  kabul etmesine neden olur. Söz konusu
                                                                                  hükümler mevcutların lazımı olan mânevî
                                                                                  necâsetlerdir. Yine bu mevcutlara mahsus
                                                                                  tahâret ve necâsetten, bulundukları
                                                                                  mertebelere, sûrî ve ruhânî varlık
                    Futûhât-ı Mekkiyye,   bütün mümkinâtın kabiliyetlerine feyiz   mazharlarına göre çeşitli hükümleri vardır. 12
                   TİEM env.1845_005   yayılır. İlâhî feyzi eksik almak ise imkân   Konevî temizlik meselesini hayır ve şer
                                       hükümlerinin çokluğu ve vasıtaların        bağlamında âyet ve hadîslerle destekleyerek
                                       özellikleri sebebiyle feyzin içinde bulunduğu   şu şekilde işlemeye devam etmektedir:
                                       temizliği kaybetmesidir. 10
                                                                                  Rasûlullâh’ın (s.a.) bize naklettiği bir kudsî
                                       Bu durumda Konevî’ye göre Allah’ın zât     hadîste buna işaret vardır: “Kim bir hayra
                                       ve esmâsının ihsanlarına nâil olabilmenin   ererse Allah’a hamdetsin. Kim de, hayırdan
                                       yolu zâhiren ve bâtınen temizliğe uymak;   başka bir şeye ulaşırsa ancak nefsini
                                       ilâhî ihsanlara ulaşamamanın sebebi ise    kınasın.” Peygamber (s.a.) Rabbine hitaben
                                       necâsettir. Konevî kesret olarak kabul edilen   şöyle derdi: “Hayrın her türlüsü Sen’in
                                       necâsetide şöyle açıklar:                  elindedir. Şer Sana ulaşmaz.”
                                       Mümkinat âlemine feyz-i ilâhî tertemiz     Bu hadîslerin hepsi aslında şu âyet-i kerîmeyi
                                       olan vücûdî temizliğin olduğu makamdan     teyîd etmektedir: “Sana ulaşan her iyilik
                                       yayılmaktadır. Bu makam ilk ve asli        Allah’tan, seni bulan her kötülük ise nefsindendir.”
                                       tahâretin olduğu yerdir. Bunun tam tersi   (Nisâ,4/79). Kitap ve sünnette buna işareti
                                       olan necâset-i gayr-ı mec’ule ise feyzi ilâhînin   tekerrür eden başka ifadeler de vardır. Aydın



                                       10 Konevi, Kırk Hadîs, s. 13.
                                       11 Konevî’nin bilgi ve varlıkla ilgili görüşleri için bkz. Ekrem Demirli, Sadreddin Konevi’de Bilgi ve Varlık, İz Yay., İstanbul 2005,
                                       s. 355.
                                       12 Konevi, Kırk Hadîs, s. 13-14.







                                                                              248
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255