Page 247 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 247

SADREDDİN-İ KONEVÎ’DE TEMİZLİK:

                 TEMİZLİK İBADETTİR,

                 İBADET DE TEMİZLİKTİR*


                 VAHİT GÖKTAŞ







                 Temizlik sadece insan için değil yaşanabilir   nezdinde temizlik türleri arasında bir fark
                 bir dünya için de zaruridir. Dış temizlik   görülmediği şeklinde de anlaşılabilir. Ayrıca
                 gibi iç temizlik de insan olmanın gereğidir.   cismanî bir kirin giderilmesinin mânevî
                 Günümüzde psikolojinin en mühim             arınmaya vesile olduğu anlayışı da temizliğin
                 konularından biri bilinçaltı temizliğidir.   ister maddî ister mânevî olsun her türünün
                 İnsan hatırladığı veya hatırlamadığı pek    birbirini geliştirdiğini ve tamamladığını
                 çok travmanın etkisinde hayatını devam      göstermektedir. Nitekim bir hadîs-i şerifte
                 ettirmektedir. Tüm bu yaşananlar insanın    Hz. Peygamber’in bir defasında sabah
                 günlük hayatına çeşitli şekillerde tesir    namazını kıldırırken Rûm Sûresi’ni okuduğu
                 etmektedir. Bu nedenle evimizi, bedenimizi,   ve fakat tilâveti karıştırması üzerine namaz
                 sokağımızı temizlememiz gerektiği gibi; aynı   bitince şöyle buyurduğu nakledilmektedir:
                 şekilde mânevî temizlik de ruh sağlığımız   “Bizimle beraber namaz kılanlara ne oluyor,
                 açısından kaçınılmazdır. Sûfîler, akıl,     tahâretlerine (temizlik) dikkat etmiyorlar.
                 zihin, kalp, nefs gibi farklı kategorilerde   Bu sebeple Kur’an okurken karıştırıyoruz.” 1
                 insanın mânevî ve ruhsal temizliğine ayrıca   Peygamber Efendimiz (sav.) hadîste geçtiği
                 ehemmiyet göstererek bu husus üzerine       gibi bir kişinin tahâretine dikkat etmeyişini
                 odaklanmışlardır. Sûfîlere göre seyr-ü sülûk   açık bir vahiyle değil, sadece namazda
                 esnasında gönül temizliği ve kalp saflığına   Kur’an okumayı karıştırmasıyla anladı.
                 ulaşmada bedenin, elbisenin, çevrenin       Bundan anlaşılıyor ki; temizlik ve abdest,
                 temizliği büyük öneme sahiptir. Nitekim     hem ibadete hazırlık hem de ibadetlerin
                 tuvalet temizliği gibi nefse ağır gelen     makbûliyeti için elzem olan hususlardandır. 2
                 bir husus, tasavvuf ehli arasında kişinin   Tasavvufî düşüncede sülûk ile yetiştirilmesi
                 benlik, ucb, kibir gibi kötü hasletleri     amaçlanan insan tipi temiz insandır. Temiz
                 gidermesinde mânevî bir eğitim metodu       insan, zâhiren ve bâtınen temiz yaşayabilen,
                 olarak uygulanmıştır. Bu durum sûfîlerin    cismanî ve hissî kirlerden arınabilen ve


                 * Bu metin 6-8 Ekim 2011’de II. Uluslarası Sadrettin Konevi Sempozyumu’nda “Konevî ve Kelâbâzî’nin Bazı Hadisleri Şerhi Bağla-
                 mında Temizliğin Bâtınî Yorumu” başlığıyla sunulan tebliğin bazı değişikliklerle gözden geçirilmiş şeklidir.
                 1 Nesâî, “İftitah”, 41.
                 2 Mevlânâ Eşref AliTânevî, Hadîslerle Tasavvuf, çev. Halid Zaferullah Daudî-Ahmet Yıldırım, İnsan Yay., İstanbul 2023.







                                                            245
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252