Page 248 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 248

bu amaç için gayret sarf eden kişidir. Bu   gereği maddeten ve mânen temiz ve
                                       yönüyle temizlik ibadetin ön şartlarından   temizleyici olmalıdır. Vücûdî düzeyde eşya,
                                       biri kabul edilmiş ve bunun yanında temizlik  ubûdiyet noktasında ise kul asıl itibarıyla
                                       özü itibariyle de ibadet sayılmıştır. 3    temizdir.  İbn Arabî’ye göre Kur’an’daki
                                                                                           4
                                                                                  “Elbiseni temiz tut.” (Müddessir, 74/4) âyeti,
                                       Sûfîler namaz, zekât, oruç gibi İslâm’ın
                                       temel şartlarını bir temizlenme ameliyesi   kelimenin etimolojik kökenine ve cahiliye
                                       olarak görmüşlerdir. Binaenaleyh abdest    Arap şiirine de dayanarak, aslında kalbi
                                       temizliktir. Namaz arınmaktır, temizliktir.   ifade eder. Dolayısıyla âyette kastedilen
                                                                                                                5
                                       Zekât malın temizlenmesidir. Nitekim       mâna kalbin temiz tutulmasıdır.  Nitekim
                                       tasavvufun bir tanımı da tezkiyedir. Zekâtın   tasavvuf ilminin temel gayelerinden birisi
                                       ticarî dürüstlükle ilgisi olduğu gibi, oruç   de mücâhede ve müşâhede gibi yöntemlerle
                                       ibadetinin de insanın hayvanî hasletlerinden   nefsin kötü hasletlerinin giderilmesini
                                       kabul edilen şehvet arzusunun giderilmesiyle   sağlayarak âyette de zikredildiği üzere temiz
                                       dolaylı olarak ilişkisi söz konusudur.     bir kalbe vasıl olmanın yolunu açmak ve
                                       Dünya sevgisi insanın gönlünü kirletir.    kalb temizliğinin istikrar üzere olmasını
                                       Peygamberler ve çocukları zekâtla          sağlamaktır.
                                       yükümlü değillerdir. Çünkü onlar dünya ile   Kalbin temizliği yüce Allah ile huzura
                                       kirlenmediler şeklinde tasavvufî bir sebeple   ermekten ve kalbin O’nun hakkındaki
                                       izah edilmiştir. Yani ibadetin yapılma sebebi   farkındalığından ibarettir.  Bunun tam
                                                                                                          6
                                       temizlenmek olduğu gibi yapılmama sebebi   manasıyla gerçekleşmesi ise kişide
                                       de temizliktir. Dünyalık biriktirmeyen ve   ancak tevhid inancının sağlam oluşuyla
                                       şeriatça zengin sayılmayan ve dolayısıyla   mümkündür.  Kişi kendisini kendi fiillerinin
                                                                                              7
                                       malını zekâtla temizlemesine gerek         ve hayatının mâliki olarak görmemeli,
                                       olmayan kişinin kirlenmekten uzak olduğu   yaptığı her işte, her türlü fiilde, her oluşta
                                       vurgulanmıştır.                            ve tesirde Allah’ı görmelidir. Kul ancak
                                                                                  bunu yaptığı takdirde bâtınen temizlenmiş
                                       Sûfîlerin perspektifine göre, temizlik aslî bir
                                       nitelik iken necâset ise ârizî bir durumdur.   olur. Zira eşyanın temizliği ancak Hak ile
                                                                                             8
                                       Allah Kuddûs’tür ve yarattıkları da O’nun   gerçekleşir.
                                       isim ve sıfatlarının mazharları olması
                                       hasebiyle kuddûstür. Her şeyin Allah’ı tesbih   Sadreddin-i Konevî’de Temizlik
                                       ediyor oluşu bu kutsiyetin doğal bir sonucu
                                       ve gereğidir. Fıtrat ve yaratılış temizdir.   Sûfîler ibadetlere bâtınî yorumlar
                                       Dolayısıyla insanın hayatı fıtrî yaratılışı   getirdikleri gibi temizlikle ilgili bazı âyet ve


                                       3 Mustafa Çakmaklıoğlu, İbadetlerin Mânevî Yorumları, İnsan Yayınları, İstanbul, 2011, s. 104.
                                       4 Çakmaklıoğlu, İbn Arabî’ye Göre İbadetlerin Mânevî Yorumları, s. 104.
                                       5 Çakmaklıoğlu, İbadetlerin Mânevî Yorumları, s. 107.
                                       6 Çakmaklıoğlu, age, s. 110.
                                       7 Çakmaklıoğlu, age, s. 113.
                                       8 Çakmaklıoğlu, age, s. 143.







                                                                              246
   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253