Page 253 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 253

metafizik temelleriyle birlikte psikolojik   hükmüdür. Bu hüküm Mutlak Hakk’ı
                 tahlillere tabi tutması, İslâm düşüncesi adına  müşâhede ve O’nu tam bilmeye engel
                 orijinaldir. Sûfînin beyan ettiği yorumların   teşkil eder. Kalp hakîkatı apaçık keşfedip,
                 güncelliğini devam ettiriyor olması dikkate   müşâhede ve bilmeyi gerektiren birlik ve
                 değer hususlardan biridir.                  de zikri uzayacak özellikler ile tahakkuk
                                                             ettikten sonra farklılıklar kalbe yerleşmez ve
                 Örneğin insanın çeşitli güçlerinin temizliği
                 konusunda Konevî şu tespitleri yapmıştır:   bir daha onu kirletemezler.
                 “İnsanın beden temizliği kir ve pisliklerden,   Nefsin temizliği: Nefsin istek ve arzularına
                 duyuların temizliği gereksiz düşüncelerden   gem vurmakla olur. Nefis; istek, temenni ve
                 uzak durmakla; organların temizliği aklî ve   eşya sevgisinin özüdür. Dünyaya meyil ve
                 şer’î ölçülere uymaktan geçer.” Bu noktada   özlem hep nefistendir. 22
                 dil önemlidir.
                                                             Ruhun temizliği: Mârifet ve kurb, müşâhede
                                                             gibi ruhânî nimetlerden ve bunların
                 Dilin temizliği: Faydasız ve boş sözleri    lezzetlerinden temizlenmekle olur.
                 konuşmamak, konuşmalarda itidal ve          Hakikat-ı insanın temizliği: Başkasından değil
                 doğruluğa riâyet etmek, gereksiz laflardan   sadece Allah’tan beklemekle, Allah’ın ilmine,
                 uzaklaşmak, kişinin söylediklerinde ilave ve   bilgisine güvenmek ve rıza göstermekle olur.
                 eksiltmelerden kaçınmakla olur.             Rûhun temizliği: Kudsî teyid ve küllî-rûhânî
                 Hayalin temizliği: Bozuk inançlardan,       desteklerle olur.
                 adi düşüncelerden, emel ve temenniden       Sırrın temizliği: Cem hâline ait mutlak
                 uzaklaşmaktır. Hakk’ın mümkinât üzerine     tecellîden ibârettir.
                 feyz ile yaydığı bilgi, husûsiyet ve sırlara ait
                 düşüncelerden arınmakla gerçekleşir.        Bedenin, rûhun ve sırrın temizliğinin
                                                             ötesinde yer alan havâssa ait tahârete gelince
                 Kalbin temizliği: Himmet ve gayretin        bu, Hak ile tahkîka erme ve zâtî tecellîden
                 dağınıklığına sebep olan her türlü mâsivâdan   nasip alma ölçüsüne göredir. .
                                                                                       23
                 uzaklaşmakla olur. Kalple ilgili olarak
                 başka bir eserinde Konevî bu konuyu şöyle
                 açıklar: 21                                 Sonuç

                 Kalbin temizliği tam olmazsa kalan kirler   Konevî bir müfekkir ve sistematik
                 tam bir müşâhede ve gerçek bir mârifetten   tasavvufun kurucusu olması hasebiyle
                 alıkoyar. Fakat bu insanların sınırlı da olsa   tasavvufî meselelere ilişkin geliştirdiği
                 Hakk’a ulaşmalarının sebebi tahâretleridir.   yorumlar zengin mânaları ihtivâ eder.
                 Sınırlı hallerinin sebebi geride kalan kirin   Söz konusu derunî beyan tarzı, yaklaşım



                 21 Bkz. Sadreddin Konevî, Tasavvuf Metafiziği, çev. Ekrem Demirli, İz Yay., 3. Baskı, İstanbul, 2009, s. 117-118.
                 22 Kur’an’da “şeytanın pisliği” tabiri geçmektedir. Şeytan ve nefse uymak kişinin kirlenmesine sebep olur. İman ise temizliktir. Müş-
                 rikler necistir. (Tevbe, 9/28) dolayısıyla şirk necâsettir.
                 23 Konevî, Kırk Hadîs Tercüme ve Şerhi, s. 30-33.







                                                            251
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258