Page 252 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 252

tanıma, zâtî tecellîyi şühûd sûretiyle     var olabilmesi için birliğe dönüşmesi ve
                                       tahkîka devamdır.  Tevhid temizleyicidir.   kendisinde birliğin bulunması gerekendir. 20
                                                       15
                                       İman ise tevhidin arındırıcılık vasfından   Yani Konevî’ye göre, kısaca söylemek
                                       pay alarak temizlenmektir. Müşriklerin     gerekirse Hakk’tan uzaklık ve mâsivâya
                                       necis olduğunu ifade eden âyette (Tevbe,   bağlılık necâset türlerinden kabul edilir.
                                       9/28) imanın temizlik olduğu açıkça        Hakk’a yakın olmanın yolu ise O’nun
                                       vurgulanır.  Konevî’ye göre; kişi işlediği   emir ve yasaklarına bütün varlığıyla riâyet
                                                16
                                       birtakım günahlarla birlikte berzah âlemine   etmektir.
                                       kirli olarak gittiğinde ve hatta necâsetle   Temizlik meselesini helâl ve haram
                                       cehenneme kadar vardığında orada kişiyi    kavramlarıyla da ilişkilendiren Konevî’ye
                                       temizleyecek tek şey imandır. Dolayısıyla   göre helâl, tahâretin bir şartı; haram ise
                                       Konevî’ye göre asıl tahâret; bâtının Hakk’ın   necâsetin kaynağıdır. Helâl malda başkasının
                                       hoşlandığı şeylerin dışındaki her şeyden   hakkı bulunmamalıdır. Hak edilmeden
                                       temizlenip tevhidle dolmasıdır. Tahâretin   yenen bir lokma, giyilen bir elbise, kullanılan
                                       ilk derecesi iman, en yüce derecesi ise    bir mesken ve başka bir eşya mânevî pislik
                                       müşâhede makamıdır. Bu ise tevhid-i        taşımaktadır. Konevî’ye göre yiyecek
                                       istihzârî yani ihsandır. Cem ve vahdaniyet   ve giyeceklerin, bunları yiyen ve giyen
                                       temizliktir. 17                            insanların zâhirlerinde ve bâtınlarında;
                                       Tahâretin zıddı olan necâset ve kaynakları   bedenlerinden nefislerine, ahlâk ve
                                       konusunda da Konevî şunları söyler:        sıfatlarına etki eden birtakım özellikleri
                                                                                  vardır. Mekruh ve haram mal, kalplerde ve
                                       Necâset, cehâlet ve şirkten zâhir olduğu
                                       gibi, rûhânî güçleri öldüren şehvet, çirkin   ruhlarda necâset oluşturmaktadır. Şüpheliler
                                       âdet, bozuk düşünce ve kişinin te’vîlle inancı   konusuna ise verâ ile yaklaşan Konevî’ye
                                       sâdece bir yöne çekme gayretiyle kendini   göre kalp ve ruhun temizliği, Hakk’ın
                                       bağlamasından kaynaklanır, aklî ve şer’î   dışındakilere karşı ilgi ve sevginin azlığıyla
                                       ölçüleri tanımamaktan neş’et eder.         mümkündür. Ruhlara ve kalbe ait bu
                                                                                  temizlik, ilâhî ihsanların zevkini ve mânevî
                                       Necâset nevîlerinden biri de cem’ karşıtı   rızkın artmasını sağlamaktadır. Zâhirî ve
                                       olan tefrika/fark hâlidir. Âdemiyete nisbeti   bâtınî tahâreti gerçekleştiren kimse de iki
                                       itibâriyle imkân ve kesret ahkâmı da       tür rızka nâil olmaktadır.
                                       necâset türlerinden sayılır.”  Konevî’nin
                                                                18
                                       sisteminde imkân hükümleri demek varlığı   Konevî’nin yaptığı yorumların daha analitik
                                       ve yokluğu Hakk’ın tercihine kalandır. 19  ve kapsamlı oluşu, müslüman bireyin ruh
                                       Kesret ise nisbîve izâfî bir varlığa sahip olup   dünyasını temizlik ekseninde sistemli ve


                                       15 Konevî, Kırk Hadîs, s. 25.
                                       16 Konevi, age., s. 26; Çakmaklıoğlu, İbadetlerin Mânevî Yorumları, s. 113.
                                       17 Konevi, Kırk Hadîs Şerhi, s. 18.
                                       18 Konevî, age., s. 26.
                                       19 Ekrem Demirli, Sadreddin Konevi’de Bilgi ve Varlık, İz Yay., İstanbul 2005. s. 215.
                                       20 Demirli, age, s. 227.







                                                                              250
   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257