Page 273 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 273

ERKEN DÖNEM İSLÂM TARİHİNDE FELSEFEYE KARŞI MİSTİSİZM:
                 KONEVÎ-TÛSÎ YAZIŞMALARI*




                 WILLIAM C. CHITTICK
                 ÇEV. FEYZA IŞIK GÜLER





                 Mistisizm, Felsefe ve Kelâm                 müşâhedesinin geçerliliğinden nasıl emin
                                                             olabileceğidir. Sûfîler ya da müslüman
                 İslâm medeniyeti bağlamında “felsefeye      mistikler ise filozofların bulgularının
                                1
                 karşı mistisizm” demek, Batı’da ifade       çoğunun geçerliliğini inkar etmezler. Sadece
                 ettiğinden çok daha farklı bir anlama       filozofların belli bir noktanın ötesine
                 gelmektedir. Batı’da birçok filozof,
                 mistisizmi dînî bilgiyle aklî düşünceyi     geçemediklerini ve bu nedenle metafizik
                 uzlaştırma çabasının reddi olarak görür.    gibi konularla ilgili felsefî tartışmaların
                 Müslüman mistikler ve filozoflar da         hiçbirinin herhangi bir otoriteye sahip
                 kuşkusuz bazen karşılıklı bir muhalefet ve   olamayacağını savunurlar.
                 çekişme sergilerler, ancak bu durum asla    Bununla birlikte bir taraftan pek çok sûfî
                 uzlaşmazlığa varmaz.                        felsefeye aşinayken öte yandan özellikle
                 İki ekol arasındaki tartışma ve çatışmalar   İslâm tarihinin sonraki dönemlerinde
                 temelde bilgi elde etme yöntemlerinin       pek çok filozof aynı zamanda mistikti.
                 sınırlılıkları ve eksiklikleriyle ilgilidir.   Büyük Meşşâî filozof İbn Sînâ, “sembolik
                 Dolayısıyla İbn Sînâ gibi Meşşâî filozoflar 2  hikayeler” yazmış ve uzun rûhânî
                 aşkın ve akıl-üstü hakikatlerin doğrudan,   yolculuklardan sonra mistiklere açılan
                 mistik bir şekilde kavranmasının            ancak aydınlanmamış akla kapalı olan
                 imkânını ve hatta gerçekliğini kabul        özel bilgi türlerinden bahsetmiştir. 3
                 eder. Sorguladıkları şey daha ziyade bir    Ünlü matematikçi, filozof ve şair Ömer
                 kişinin bu tecrübeyi başkasına nasıl        Hayyam, bilginin peşinde koşanları dört
                 aktarabileceği ya da bu başkasının, aktaranın  kategoriye ayırmış ve sûfîleri en yüksek


                 * Chittick, William C., “Mysticism Versus Philosophy in Earlier Islamic History: The al-Tūsī, al- Qūnawī Correspondence”, Reli-
                 gious Studies, 17/ 1 (1981)  , pp. 87–104.
                 1 Yazar burada mistisizmi, tüm geleneklerde farklı biçimlerde var olan mâneviyat yollarına işaret etmek üzere genel bir kavram
                 olarak kullanmakta, makalenin ilerleyen paragraflarında ise “sûfîsm” kelimesini tercih etmektedir. (çev.)


                 2 Meşşâîler ya da Aristoteles’in takipçileri İslâm medeniyetinin önde gelen “filozofları”dır; bu makale boyunca onların ekolüne

                 atıfta bulunacağız ve İslâm geleneğinde “filozof” olarak adlandırılabilecek diğer şahsiyetleri bir kenara bırakacağız. Bkz. Seyyed

                 Hossein Nasr, “The Meaning and Role of “Philosophy” in Islam”, Studia Islamica, X X X VI I  (1973)  , 57-  80.
                 3  Bkz. Henry Corbin, Avicenna and the Visionary Recital, P rinc et on, 1960.




                                                            271
                                                            271
   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278